Fasta – för ett bättre klimat!

IMG_2215

I solidaritet med Filippinernas folk så tog Lutherska Världsförbundets ungdomsgrupp på plats under klimatförhandlingarna i Warszawa initiativ till en interreligiös fasta för klimatet. Ett sätt att visa på att man stöder arbetet med att minska klimatpåverkan och stödja de som är mest utsatta för klimatförändringar. Det kanske kan verka lite meningslöst. Vem bryr sig? Jo, kanske, men det får det i alla fall att kännas lite i kroppen. Det kan jag säga efter att ha fastat den här dagen.

Någonstans måste det nog också vara så för att vi ska komma framåt. Det måste kännas att vi måste förändra. Göra insatser där vi går utanför vår egen komfort-zon , för att använda ett uttryck från floskeltoppen. Ska vi klara utmaningen så måste vi också vara beredda på att förändra våra tröga vanor också. Kanske är en del av förklaringen till att det går så trögt att vi känner att det är obekvämt. Det är lättare att blunda och inte låtsas om att man vet.

Men samtidigt är en dag av fasta, vilket miljontals människor gör ofrivilligt varje dag, också en ögonöppnare för att det går att klara sig riktigt bra på mindre. Att det till och med kan kännas bättre. Att det man väl konsumerar blir värdefullare.

Den konsumtionsbaserade livsstilen suddar ut all känsla för värde och för nyanser. Den föder nästan ett förakt emot naturen och vad den producerar. Det är den livsstilen som har satt oss i en så prekär situation. Då känns det plötsligt som ett lockande alternativ att minska sitt ekologiska fotavtryck och få ett kvalitativt bättre liv. Kanske är det en win win situation vi har. Lägre påfrestning på ekosystem och med de klimatet och samtidigt få ett kvalitativt bättre liv. Men då behöver vi också modiga beslutsfattare som vågar ta beslut som begränsar den ohållbara konsumtionen, speciellt av fossila bränslen och underlättar för de förnyelsebara. Den framtiden känns lockande. Ska du med eller?

Mattias Goldmann säger
21 november 2013 – 09:34

Jag är orolig att de som behöver vara allra mest skärpta i förhandlingarna tappar stinget när de fastat ett par dagar. Kan inte australiensarna fasta istället? Det skulle göra större nytta för klimatet också, tänker jag schablonmässigt; de käkar nog mycket kött i vanliga fall?

Men som reflexion över vår överkonsumtion är det väldigt värdefulla tankar!

Mattias

Henrik Grape säger
21 november 2013 – 11:41

Tack Mattias! Jag diskuterade fastan idag med Filippinernas delegationsledning. De såg dubbelheten i det, men konstaterade att det är en "spiritual fasting" och verkligen inte en hungerstrejk. Något som skulle inspirera andra till eftertanke och inte för att moralisera över de som äter. Se det som en markering av att ta frågan på allvar mer än en utpressning eller som ett hinder för att nå bra resultat. Och visst, det vore väldigt bra om Australiensare och Kanadensare och Svenskar kunde äta mindre kött för att minska sitt klimatavtryck!

domprostmats säger
21 november 2013 – 06:48

Jag hade tänkt att solidaritetsfasta idag med er i Polen - och framförallt med de som drabbas av klimatförändringarna. Men så kom jag till Stenkyrka församling för att hålla dagens föredrag på deras sopplunch. Och då trampade jag igenom direkt. Damerna i köket hade gjort himmelskt god ärtsoppa och de skulle kunnat bli ledsna om jag inte smakade. Så det blev ett minidilemma...
Annars tror jag starkt på denna kombination av andligt och materiellt. Där, i skärningspunkten har kyrkan sin mission i världen.
Tack för din bild från den stora världen Henrik!