Medvind blev motvind och vi går på kryss på pilgrimsvandringen mot rättvisa och fred.

img_7391

Sista dagen på klimatförhandlingarna i Marrakech och tid att börja summera årets erfarenheter även om det återstår en del. Hur gick det då? Blev det något nyttigt gjort? Kan vi luta oss tillbaka nu? Nej, inte nu heller. Men vi kan luta oss lite framåt och för att inte motvinden som överraskade oss ska få oss att backa.

Ja, det har skett en hel del under året efter Paris överenskommelsen som måste sättas på pluskontot. Det mest överraskande är väl att tillräckligt många länder har ratificerat Paris överenskommelsen på rekordtid så att det har trätt i kraft. Mycket lägligt just innan mötet i Marrakech. En sådan överraskning är välkommen. Det behövde uppstå några diskussioner och påtryckningar om att ratificera. Nu har det mest handlat om att se till att bit för bit få ihop de olika mekanismerna som ska leda världen till minskade utsläpp och finansiering av anpassningsåtgärder och hållbara samhällslösningar. Sånt måste väl ändå kallas medvind.

Prognosen om motvind kom västerifrån i år. Om det har varit gynnsamma vindar från USA tidigare så var det prognoserna om motvind och oväder desto fler i år. Efter valet så fruktar världen ett USA som kommer att lämna Paris avtalet, lägga ner sitt naturvårdsverk och satsa på kol och olja! USA:s utrikesminister som är på utgång, var här för att gjuta olja på vågorna och gjorde sitt bästa för att hålla uppe modet. Och visst hade han en del poänger. Omställningen till förnyelsebara lösningar är inte möjliga att stoppa. Delstater kommer att fortsätta att hålla sina mål och ta nya steg framåt, t ex Kalifornien som har en ekonomi som är i storlek med Frankrike. Det är nästan en liten trotsig känsla av att vi ska klara det här även med en Trumpen administration i Washington.

Och vad gjorde kyrkorna där då? Jo, en hel del. Vi hade tillsammans formulerat ett interreligiöst uttalande med över 200 stycken religiösa ledare från alla världsreligioner där både ärkebiskop Antje Jackelen och presidenten för Kyrkornas Världsråd Europa Anders Wejryd är undertecknare. Vi ska sträcka på oss lite i Sverige att vi har kyrkoledare som har en stark internationell profil i klimatfrågan och inte minst i det interreligiösa klimatarbetet. Vi var bevakade förhandlingarna tillsammans i ACT ( Action by Churches Together), mötte delegationer och gjorde stunts för att uppmärksamma vikten av att hålla ihop utsläppsminskningar med fattigdomsbekämpning och rätt till vatten och mat. Vi nätverkade med andra organisationer och gjorde gemensamma aktioner med andra religiösa företrädare. Allt för att trycka på för att hålla uppe tempot och för att skapa förtroenden mellan olika parter. Allt för att skapa förutsättningar för klimaträttvisa.

Det är en slags pilgrimsvandring för rättvisa och fred vi vandrar tillsammans.

img_7401