Spelmissbruk

På en dryg vecka ska jag kompa min kollega som medverkar på ett musikcafé utanför Skellefteå. Det är alltid roligt att spela. Dels för att det faktiskt är roligt att spela (!), dels för att det ger så många bonuseffekter. Man möter personer som man kanske aldrig annars skulle ha kommit i kontakt med, man bryr sig inte om bakgrund och övriga intressen utan man möts i nuet och i det gemensamma intresset och uppdraget. Man övar inför ett datum som ligger någonstans i framtiden och som i någon mening skapar en förväntan.

Under en kaffepaus hann vi även prata lite annat. Detta är andra gången vi ska spela ihop, och vi börjar kanske närma oss andra frågor i livet också, än det som isolerat handlar om musik. Så paradoxalt nog pratade vi om sådant som inte behöver rymmas när man träffas för att spela ihop:Så du har den och den bakgrunden? Du kommer därifrån? Hur kom det sig att du hamnade där du är nu? Och så vidare. Mellan kaffekopparna gjorde vi några djupdykningar in i det mänskliga mysteriet. Vi hann prata om ”fariseism” (alltså när man vuxit upp i sammanhang med kristna förtecken, där församlingsmedlemmar signalerat någonting som gjort att omgivningen uppfattat dem som ”bättre” än omgivningen).

Och så pratade vi om erfarenheter, där fasaden spruckit. Om kända författare med höga ideal,vars liv kolliderat med den egna undervisningen. Och hur de olika sprickorna i fasaden hanterats. Och så hann vi med att prata om (nosa på) frågor om missbrukproblematiken i bredare mening. Ett givande samtal om stora och samtidigt centrala frågor, där det handlar om trovärdighet. Att alla är människor och att alla människor har mörka fläckar. Generellt.

För mig stör det inte, när jag får insikt om människors mörka fläckar. Alla har dem ju. Men det stör desto mer, när människor beter sig som om de var fläckfria och ”bättre” än andra. Det handlar ju inte om att berätta om alla brister – verkligen inte – men det handlar om en ödmjukhet i mötet med omgivningen.

När vi avslutade kaffepausen för att fortsätta övningen bakom våra olika instrument, var det en av de andra som med glimten i ögat sa: ”Stig, så du är spelmissbrukare, då”? På ett plan ville han nog säga att jag kan missbruka instrumentet jag hanterar. Det hör ju till jargongen när man möts för att spela ihop. Det var sagt med värme och vi skrattade åt bilden. För det är ju för att spela vi mötts den här kvällen.

Till sist…

…några bilder från avslutningen. Vi genomförde ett rådslut om hur framtidens vänförsamlingsavtal ska se ut, vi åt middag på en restaurang i Ndolage, vi besökte domkyrkan i Bukoba och hälsade även på hos pastor Aminiel, i hans hus i Bukoba. 


Vänner i samarbetskommitén.


Anders samlar material till närradion…


…medan Janne tvättar händerna inför ”kaffe”. 


En varm människa. Det var i ett hus på hans gård som vi bodde. Professor Wilson Niwagila. 


En panoramabild från den lutherska kyrkan i Bukoba. Den rymmer omkring 1500 personer. Man firar gudstjänst tre gånger varje söndag, varav de två första fyller kyrkan. Den tredje är engelskspråkig. 


Till sist en bild från pastor Aminiel hus i Bukoba. I bakgrunden staden och en del av Viktoriasjön. 

Skellefteå -Ndolage 6

Det sista besöket i en kyrka som tillhör Ndolage distrikt är Busiiko. En trevlig avslutning med många människor, mycket sång, dans och glädje. 

Penultimate baada ya kutoka Tanzania. ziara ya mwisho ya kanisa mali Ndolage wilaya ni Busiiko. mwisho mzuri kwa watu wengi, mengi ya kuimba, kucheza na furaha.


Jodå. Jag försökte. Fast ibland behövs det bara en stillbild för att visa vem som inte kan dansa…

Ndiyo. Nilijaribu. Lakini wakati mwingine inachukua tu snapshot kuonyesha ambaye hawezi kucheza …



Altaret gjorde avtryck (särskilt i filmat format). Och det är ju meningen. Bra, Busiiko!! 

Altar alifanya shutter (hasa katika format zingine). Na kwamba ni hukumu. Good, Busiiko !!

Skellefteå – Ndolage 5

Tisdag i Makongora. 

”Du har mest tagit bilder av människor” var det någon som sa i går. Jag har inte tänkt på det, men visst är det så. Första resan till Tanzania var en resa där jag i första hand såg miljön. Bananplantorna, Viktoriasjön, den röda marken och så vidare. Denna gång ser jag någonting helt annat: människorna. Jag tänker på hur våra gäster interagerar med varandra. Jag reflekterar över dialogen mellan vårt ressällskap och våra värdar. Och jag reflekterar över vad som händer i vår lilla grupp på tre personer. Och bilderna? Mest på människor. Av den anledningen. 

”Una zaidi kuchukuliwa picha za watu ”, mtu alisema jana. Mimi si mawazo kuhusu hilo, lakini ni kweli. Safari ya kwanza kwa Tanzania ilikuwa ni safari ambapo mimi kwanza kuona mazingira. Mitambo Banana, Ziwa Victoria, nyekundu . ardhi na kadhalika wakati huu, naona kitu tofauti kabisa. watu Nadhani kuhusu jinsi wageni wetu kuingiliana na kila mmoja mimi kutafakari juu ya mazungumzo kati ya kusafiri wenzake yetu na majeshi yetu na mimi kutafakari juu ya kile kinachotokea katika kikundi chetu kidogo cha watu watatu.. . Na picha? Wengi wa watu. Kwa sababu hii (Swahili på Google translate).


Överst evangelisten Agry som förbereder för trädplanteringen i Makongora. 


Anders bredvid en plana som vuxit i 6 månader. Janne sätter en planta. 


Kyrkan i Makongora. Sankt Olovs kyrka har en särskild relation till denna församling.


Agry med ”mother and grandmother”



Hon kom och satte sig på en sten nära marken. Mer vig än jag någonsin varit. Över hundra år gammal!


Han ska bli präst. Kanske vi möter honom någon gång längre fram i den rollen. 


Mr Yusto talar. Längst ner Agry. He always makes me happy!

Bilder från Sverige till Tanzania -Picha kutoka Sweden na Tanzania

Jag lägger in några fler bilder från mina hemtrakter, så att ni från Tanzania får en bild av hur det ser ut där vi bor. 

Mimi kuweka nje baadhi ya picha zaidi kutoka nyumbani kwangu, ili kwamba wewe ni kutoka Tanzania, kupata picha ya nini inaonekana kama ambapo sisi kuishi (Google translate, swahili).


Boliden i januari / Boliden mwezi Januari.


Svenska kyrkan har haft en insamling med temat ”hjälp fler fylla fem”, och denna bild togs under den kampanjen. Min hund kunde redan  göra ”give me five”, så det var enkelt ta bilden. Bolidens kyrka i bakgrunden.

Swedish kanisa imekuwa na mkutano na mandhari ”msaada zaidi kujaza tano”, na picha hii ilichukuliwa wakati wa kampeni. mbwa wangu alikuwa tayari kufanya ”nipe tano”, hivyo ilikuwa rahisi kuchukua picha. kanisa Boliden katika background.


En suddig bild från Jörn/ picha kizunguzungu ya Jørn


Det kan vara vackert när det är vinter. Några bilder från mitt hem.

Ni inaweza kuwa nzuri wakati ni baridi. Baadhi ya picha kutoka nyumba yangu.

Skellefteå – Ndolage 2

Pictures from our second day in Tanzania. 

kutoka siku yetu ya pili katika Tanzania.


Sunday morning in total darkness because we had no electricity. I finished my sermonpreparation  with a lamp on my head.

Jumapili asubuhi katika giza jumla sababu hatukuwa na umeme. Mimi kumaliza sermonpreparation yangu na taa juu ya kichwa changu


Jag hade förmånen att både predika, döpa ett barn och medverka i mässan.

Mimi alikuwa na haki kwa wote kuhubiri, kubatiza mtoto na kushiriki katika maonesho



Jan presenterar Skellefteå pastorat och sig själv i Ndolage ”sjukhuskyrka”.

hospitali Ndolage na maporomoko ya maji karibu /Ndolage sjukhus och vattenfallet i närheten

At home again /nyumbani tena/ hemma igen

Första dagen hemma efter resan till Tanzania i fotograferat format. Först den bild jag tog och skickade via Whatsapp till vännerna i Ndolage :

My first day at home after my journey to Tanzania. This picture did I send to some of my friends in Ndolage:  IT has been snowing under the last days:

Swahili by Google translate:

Siku ya kwanza nyumbani baada ya safari ya Tanzania katika picha format. Kwanza, picha mimi alichukua na kupelekwa kupitia Whatsapp na marafiki katika Ndolage:


Sunday morning together with my wife.  We are skiing in the sunshine at home. In another part of the world: 

Jumapili asubuhi pamoja na mke wangu. Sisi ni skiing katika mwanga wa jua nyumbani. Katika sehemu nyingine ya dunia: