Att leda är att älska

Att ledarskap inte är att peka och tala om för människor vad som ska göras är numera de flesta överens om. Att leda är snarare att visa vägen, gå före, så att andra vill följa efter. Hur detta ska göras finns det många teorier om och beskrivningar av. Tidigare har jag beskrivit ledaren som en konstnär. Nu vill jag peka på en annan aspekt. En aspekt med god förankring i Bibeln och i kyrkan.
Luther skriver i Lilla katekesen att 4:e budet betyder att vi ska respektera… och älska våra föräldrar och överordnade. Jag hade länge lite svårt att följa tankegångarna hos den gode Martin i att tala om föräldrar och överordnade i samma mening. I hans Stora katekes utvecklas tankegångarna lite mer. Han har dock en poäng som blir tydligare om man vänder på det. Jag skulle vilja säga att varje chef ska respektera och älska sina underordnade. Eller annorlunda uttryckt: Varje ledare bör respektera och älska sina följare.
Några förebilder i ledarskap kan då lyftas fram.
Dag Hammarskjöld skriver i Vägmärken på många ställen om kärlek och kärlekens konsekvens: att vara beredd att dö. 1956 skriver han ”Att med Guds kärlek älska livet och människorna… att vänta som han, att bedöma utan att döma, … ” och ”… där Jesus i varje ögonblick dör i någon som följt de inre märkenas väg till slutet”. Han skriver också att en ledare måste vara beredd att offra sig för sin uppgift – ända in i döden.
Långt före Dag Hammarskjöld skrivs Nehemjas bok i Gamla testamentet. Boken handlar om den judiske munskänken Nehemja vid det persiska hovet som får lov att resa till Jerusalem för att bygga upp stadens murar på nytt. Murarna blir en synlig symbol för folkets återupprättelse och ett bevis på att Gud tagit till sig folket på nytt. Nehemja leder arbetet genom att själv vara på plats där arbetet går som sämst. Han ser till att arbetarna får mat och vila. När pengarna tryter betalar han med egna medel. Det är alltså motsatsen till dagens chefsbonusar… Nehemjas ledarskap bygger på ledarens offervilja, entusiasm och ytterst kärlek.
En förebild som kanske egentligen är så självklar att han inte behöver nämnas har redan nämnts – Jesus. Det är inte alltid han beskrivs som en ledare, men det är ju vad han är. Hans kärlek hindrade inte att han kunde använda hårda ord och vara mycket tydlig, men kärleken var det bärande temat i hans sätt att leva. Det ledde också till det yttersta offret.
När vi nu vill lära oss ledarskap och vara goda och framgångsrika ledare kan det finnas anledning att fundera över ovanstående och hur det kan översättas till vars och ens uppgift. Det handlar inte bara om ledarskap i kyrkan, utan även andra sammanhang. Dag Hammarskjöld var ju diplomat och FN’s generalsekreterare. Hans ledarskap lyfts fortfarande fram som en förebild i många länder med sinsemellan olika ledarskapskulturer.
Att som Nehemja bjuda till med egna resurser för att visa vägen är en modell många skulle kunna använda i många sammanhang – om man bara vågar.
Många framgångsrika ledare har betonat kärleken som bakgrund för ledarskap.
Att leda är alltså att älska!