Sista veckan som församlingspräst

Nu tar det plötsligt slut. Det som jag en gång valde att gå in i när jag blev präst. Det är med blandade känslor. För även om jag nu börjar att med spänning och bubblande engagemang se fram emot att få bli biskop i Lunds stift är det en speciell relation att vara församlingspräst.
Det är i församling man får leva med människor. Här i församlingen möter man den nyblivna mamman som frågar om jag kommer ihåg henne som konfirmand – som om jag kunde glömma… Det är här man går längs köpgatan på lördagen och hälsar på dem man möter. Det är här man får en bön om att komma hem och prata igenom det som plötsligt ändrar allt i livet.
Det är här som kyrkan händer. Det är dessutom här kyrkan har händer! Alla församlingsmedarbetare, avlönade och oavlönade, som agerar på Guds eget uppdrag att bära ut evangeliet. Det är spännande och det händer alltid något!
Nu ska jag byta perspektiv och bli biskop!
Hela vintern sa jag uppmuntrande till personalen här i Karlshamn att ”det lugnar ner sig efter den 1 april”. Det gjorde det inte. Istället började en ny period. Det går fort och snart finns det en ny kyrkoherde här och jag börjar i Lund.
När det gäller vad jag ska göra och prioritera finns det ingen anledning att prata mer om det nu. Nu är det dags att visa det istället. Det ska jag göra med början i höst, och det kittlar faktiskt i magen av iver att få börja med det.
Jag har fått massor av uppmuntrande ord, gratulationer, löfte om förbön och glada tillrop. Tack för alla dessa! Sluta inte be! Be gärna för vårt stift och för vår kyrka!
Det är också spännande att upptäcka hur man kan bli övertolkad och misstolkad. Det har redan hunnit ske. All vilja bland människor är inte god, och det finns de som hoppas på misslyckande. Så är det och det är inget nytt. Men ytterst handlar det om hur vi var och en svarar mot Guds kallelse. Vi är hans och kyrkan är hans.
Nu är det sista veckan som församlingspräst, och min sista arbetsuppgift blir att leda kvällsmässan. Bättre blir det inte. Sen går jag hem och laddar om.

En kommentar

Tomas Jarvid säger
16 juni 2014 – 09:24

Fint! Lycka till! Gud välsigne dig!