Sammanfattning av predikan vid diakonvigning i Lunds domkyrka 7 september

(Text Markus 2:23-28)
Jesus gick med sina lärjungar över åkern och visade att han tog av axen och åt, trots att det inte var i enlighet med tradition och accepterat beteende.
Detta kan tjäna som förebild för diakonin. Det handlar om att se människor. Att se människors behov och möta med förslag på lösningar som inte alltid är helt i enlighet med tradition och förväntat beteende. Människan går före regelverket.
Detta är alla döptas uppgift men diakonen har ett särskilt uppdrag att påminna om detta. Diakonen har också i uppgift att påminna kyrkoherdar och kyrkoråd om var det finns människor som behöver hjälp, och var det finns ”åkrar att plocka ax ur” – det vill säga: diakonen får snabbt kunskap om lokala behov, och konventionella och okonventionella vägar att möta dessa behov. Församlingarna ska vara uppmärksamma och lyssna till sina diakoner! På detta sätt ska diakonerna vara som Jesus i berättelsen: gå före och visa var och hur.
Vidare visar berättelsen hur Jesus gör – och vad han inte gör. Han visar var det finns mat, han visar hur han bryter axen och äter. Men lärjungarna får göra det själva. Det påminner oss om at diakoni inte är att befria människor från deras problem genom att ta problemen ifrån dem och lösa allt. Det handlar istället om att visa hur man kan göra, och vara med när man får försöka själv. Då skapar man möjligheter att ta hand om sin situation istället för att göra människor beroende av hjälp.
När man misslyckas som diakon eller som människa och inte lyckas leva upp till sina egna ideal är det lätt att förtvivla och känna sig uppgiven. Då ska man påminna sig om gruppen kring Jesus i berättelsen. De som var med honom misslyckades vid olika. En gång försökte några driva ut en ond ande, men misslyckades och fick hämta Jesus. Det mest kända misslyckandet är kanske Petrus som inte ens vågade bekänna sin tro på översteprästens gård. Honom upprättade Jesus och gav honom uppdraget att vara de andras ledare i bygget av den första församlingen. När vi misslyckas får vi komma till Honom, kyrkans Herre, och lägga ner vår otillräcklighet. Han återupprättar och ger nya uppdrag och ny styrka.