Ondska


Fastan är en resa mot livets källarvalv. Det blir djupare och mörkare ju längre in i fastan vi kommer. Vid närkontakt med döden är det viktigt att veta att Jesus Kristus går med, har gått före, och har en utväg. En framtid efter döden!

Det kan emellertid bli mörkare än döden. Då handlar det om ondskan.

När något hemskt händer vill vi ofta patologisera och diagnostisera. Som till exempel Hitler. Vad var det för fel på honom? Han måste ha varit sjuk… Men tänk om han inte var det! Så fruktansvärt om han var frisk! Nu kan vi inte veta hur det var ställt med just Hitlers mentala hälsa, han kan ju visst ha haft en allvarlig störning, det är inte min sak att avgöra. Men tänk om man kan vara fullt frisk och ändå begå fruktansvärda handlingar. Hur kan man skada och döda andra människor med öppna ögon? Hur kan man göra det med barn? Om ingen diagnos går att ställa är det kanske ännu värre.

Kan en människa verkligen vara ond? Vad innebär ondskan? Det går inte att komma ifrån att ondskan både fascinerar och förfärar. Filmen Passion of the Christ inleds med en scen där ondskan är personifierad och går i närkamp med Jesus. Där handlar det om att locka Jesus att inte gå till Jerusalem och acceptera arrestering och korsfästelse. Scenen vill visa att Jesus inte enbart kämpade mot lidande och död, utan mot den ondska som kan vara både lockande och förförisk, men i förlängningen förfärlig. När vi följer spåren genom fastan leder de också till ondskan.

Det är en påminnelse om att när ondskan tränger sig på har Jesus redan varit där och kämpat även den kampen! Jag är aldrig ensam. Du är inte ensam. Redan i fastan anar vi ljuset i andra änden. Lidandet ska en gång upphöra. Döden är inte slutet och Ondskan är inte starkast! Det onda har alltid förlorat i historiens ljus. Att spela med i ondskans spel är att vara en ”Loser”, en förlorare.

Ondskan är skrämmande när vi inte ser slutet. I ljuset av upplösningen är ondskan ömklig… Det är viktigt att minnas när valet ställs mellan att spela med i onda handlingar eller att drabbas av det. Man kommer inte undan genom att spela med! Man drabbas ändå. Genom att vägra samarbeta med ondskan kan man stå på den segrande sidan, även om det kortsiktigt ser annorlunda ut. Till och med om man måste dö för att stå emot är man en vinnare. Dö gör man ju ändå till slut. Vem vill dö som förlorare när man kan dö som vinnare?

I döden är Jesus Kristus med. I kampen mot det onda har han redan segern i sin hand. Godhet har makt över ondskan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *