Julens låtar – 4:e advent

I veckan var kyrkan fylld av förskolebarn som hade ”skolavslutning” Först tror man inte där är så många men när man tittar efter är bänkarna fyllda av de små som knappt syns. Så jag tog den här härliga bilden!

Låten jag vill dela med er idag är ”Härlig är jorden”. Kanske inte den vanligaste julpsalmen men för mig är det den ultimata. Jag jobbade tre år på Svenska kyrkan i Paris och varje julafton hade vi julfirande med ett 80-tal svenskar. Fast vi inte kände varandra, och kanske aldrig skulle träffas igen, var det viktigt för oss att fira jul ordentligt så långt från våra nära och kära. Efter mat, dans och tomte avslutade vi kvällen med att ställa oss i en stor ring, ta varandras händer, och utan komp sjunga ”Härlig är jorden”. Bara att skriva om det nu ger mig rysningar. För gemenskapen, kärleken och den vemodiga glädjen vi kände fick liv i denna underbara psalm.

Jag lyckades inte hitta Peter Jöbacks version, så här kommer Carolas.

Detta blir det sista inlägget för i år, så jag önskar dig en riktigt God Jul och ett gott nytt år!