Melodifestivalen och kyrkan

img.php

Melodifestivalen och vår kära folkkyrka har mer gemensamt än man kan tro. I alla fall när det gäller människors inställning till de båda. Jag ska ge några exempel så kan du ju själv dra dina egna slutsatser.

När det gäller melodifestivalen gäller inte normala sociala koder utan alla är fria att tycka precis vad dom vill. Och säga det rakt ut. ”Hur är hon klädd? Vilken hemsk frisyr han har, den passar ju inte honom alls! Så tjock som hon är borde hon inte ha en sådan klänning! Borde man inte kunna sjunga om man ska ställa upp i melodifestivalen?”
Samma sak har jag mött en hel del av inom kyrkan. Folk har åsikter om ens klädsel, frisyr, skoval och dialekt. Och de säger det rakt ut till en. Utan att blinka.

När det gäller melodifestivalen är vi också alla experter. Vi sitter där i soffan med chipssmulor på bröstet och vet precis hur det ska vara och hade gjort det bättre själv.
Efter en gudstjänst kan någon komma fram och säga: ”Bra predikan, men du tog inte upp det och det, och jag hade uppskattat lite paraleller till det och det. Det kan du tänka på till nästa gång!” Öh, tack, antar jag.

En annan intressant sak är det faktum att ingen tittar på melodifestivalen. Trots det visar tittarsiffrorna över tre miljoner. Kan det vara så att folk inte är riktigt ärliga? Kan det vara så att man tittar i smyg, men har svårt att stå för det?
Få är även de som står upp för att de tror på Gud och går i kyrkan då och då. Men många gånger på fester framåt småtimmarna får jag kommentarer som börjar med: ”Inte för att jag tror, men…”. Sedan följer en tankegång som helt uppenbart tagit många timmar av funderande. Kan det vara så att människor tror i smyg, men har svårt att stå för det?

Trots allt spott och spe som melodifestivalen får utstå är jag övertygad om att det skulle bli ramaskri om programmet lades ner. Ungefär som det faktum att människor blir ursinniga när vi drar ner antalet gudstjänster i ”deras” kyrka. Vi svarar att vi kan ha gudstjänster varenda söndag i ”deras” kyrka om de kommer. Nej, det vill de inte. Men kyrkklockorna ska ringa till gudstjänst varje söndag ändå.

Och så har vi den eviga frågan, varför är det alltid fel låt som vann? Jo, för smaken är som baken. Och alla har just sin bild av hur en vinnarlåt ska vara. En traditionell schlager eller modern dansrökare. Dansband eller hårdrocksstuk.
Inom kyrkan är det likadant. Vi får ofta höra att vi ska modernisera oss. Men vi får inte ändra något. Vi måste hänga med i tiden, men när man någon gång går i gudstjänst ska det vara gamla psalmer och gamla ”Fader vår” som man känner igen och kan. Alla har just sin bild av hur kyrkan ska vara.

Något som engagerar och väcker så mycket känslor som både melodifestivalen och kyrkan gör måste vara älskat. Bara kärlek kan var förklaringen till att människors åsikter och beteende tar sig sådan former. Om människor varit likgiltiga skulle de helt enkelt inte orka bry sig. Så jag är stolt över att jobba i kyrkan. Att vara en del av något som uppenbarligen är så viktigt i människors liv. Men melodifestivalen lär du inte se mig i. Det är nog bäst att jag håller mig till det jag kan.

En kommentar

Elinn Leo säger
17 februari 2015 – 12:32

Hej Jonas!

Tack för en bra blogg! Hur gör jag för att följa dig och få mail om nya blogginlägg?

Allt gott!

Elinn

karlekochrespekt svarar
29 mars 2024 – 01:55

Hej!
Jag har kollat upp det hela och någon sådan funktion finns tyvärr inte på våra bloggar. På Lunds Stifts facebooksida hamnar alla våra blogginlägg strax efter de publiceras, så det kan vara en ide att följa den om du inte redan gör det. Annars kan du följa mej på twitter (@JonasWollin). Där lägger jag upp mina blogginlägg så fort de är publicerade.

Allt gott!