Upprop mot överskuldsättning

Idag vill jag uppmärksamma något viktigt som några kollegor till mig jobbar med. Så här skriver dom:

”Vi är många som arbetar inom Svenska kyrkans diakoni som med stor oro ser på överskuldsattas situation i Sverige. Många av dessa söker sig till oss när de har skulder som de inte kan betala. Överskuldsatthet påverkar deras fysiska och psykiska hälsa samt deras möjligheter att ta sig fram i samhället.  Exempelvis blir det svårt att skaffa eller byta bostad, betala pendling till arbete och betala extrautgifter såsom tandvård och glasögon. Den sista december 2014 fanns det 426 046 skuldsatta personer registrerade i kronofogdens register. Många av dessa personer har barn som påverkas negativt av föräldrarnas skuldsituation. I dagsläget finns inga uppgifter om antalet barn som lever i familjer som är överskuldsatta. Enligt en statlig utredning, SOU 2013:78 från 2013 uppgavs att drygt 161 000 barn i Sverige levde i familjer där minst en förälder hade ett skuldkonto hos Kronofogden. Då räknas inte barn in, vars föräldrar exempelvis har skulder hos inkassobolag.  Föräldrar till alla dessa barn har sämre förutsättningar än andra att betala för fritidsaktiviteter, barnkalas, julfirande, födelsedagspresenter, vinterkläder och semesteraktiviteter. Vi som möter människor i denna situation märker tydligt av deras känslor av hopplöshet när det gäller deras möjligheter att förändra sina liv. Vi och andra sociala aktörer kan oftast bara hjälpa till kortsiktigt, medan den långsiktiga hjälpen återfinns på en högre samhällelig nivå.

Vi vill därför uppmana Sveriges Riksdag att ändra lagstiftningen för att på så sett förhindra att så många människor blir överskuldsatta, t ex genom ändrad ockerlagstiftning och förstärkt tillsyn av inkassobolag och kreditinstitut.  Vi vill också att det satsas mer resurser till hjälp för dem som redan är skuldsatta, så att de snabbare kan komma ur sin skuldsituation. Det vi ser är att det går snabbt att hamna i skuld pga. inkassoavgifter och höga räntor, men att det däremot tar lång tid att få adekvat hjälp att bli skuldfri.  De flesta av dessa människor lever inte ”lyxliv” utan har hamnat i skuld p.g.a. en redan utsatt livssituation, som t. ex sjukdom eller arbetslöshet.”

2015-02-06, Elinn Leo & Cheryl French diakoner i Landskrona, Lena Hansen diakon i Lund och Peter Juhlin, diakon i Malmö.

Läs mer här: http://svenskakyrkan.se/landskrona/oro-bland-diakonerna
och glöm inte skriva under uppropet!