Besök på Stiftsgruppen

stiftsgruppen

De här härliga människorna fick jag glädjen att spendera gårdagskvällen med. Stiftsgruppen är en träffpunkt för blivande diakoner och präster som träffas på domkyrkoforum i Lund. När jag blev inbjuden att träffa dem och dela med mig av mina erfarenheter som diakon och min syn på diakoni svarade jag givetvis ja. Under hela mitt liv, både på vägen till att bli diakon och senare, har det funnits de där människorna man mött som betytt något längs vägen. Så jag brinner verkligen för det här, att möta de som ska jobba i framtidens kyrka, och kanske kunna inspirera och dela med mig av mina erfarenheter.

Inbjudan kom från Alexander Pärsson, min skyddsling och ”padawan”.

alexjonas

När han praktiserade hos mig undrade en flicka i en skolklass vi besökte om man måste se ut som oss för att bli diakon. Vi hade båda converse och jeans, och dessutom hade Alex svarta glasögon då. Vi skrattade gott åt det. Att vi är stöpta i den grundform som krävs för att bli diakoner. Till vår förvåning tyckte även mina arbetskamrater att vi är lika och började kalla Alex för ”mini-me”. Själv tycker vi inte att vi är särskilt lika, men döm själv!