Min(na) praktikant

Jag har haft en praktikant i två veckor som heter Minna och går i åttan, och passade på att fråga henne några frågor:

Jag: Hur kommer det sig att du ville praktisera här?

Minna: Jag ska konfirmera mig till sommaren och började fundera på hur en församling fungerar. Jag ville se vad som behövs att göra, och hur många olika arbeten som ingår i en församling. Och jag har märkt att det krävs mer än jag trodde för att hålla församlingen igång, både när det gäller arbetsplatser och saker som behöver göras. Jag insåg inte heller hur mycket församlingen gjorde utanför gudstjänster, både skolbesök, andakter på ålderdomshem, eller hur långt församlingen sträcker sig med kyrkor som också tillhör.

Jag: Vad har du fått göra?

Minna: jag har fått följa med på skolbesök, hjälpt till att förbereda en gudstjänst som jag sedan läste texter i, och jag har hjälpt till på expeditionen. Under en och en halv dag hjälpte jag vaktmästarna att räfsa på kyrkogården i Gärdslöv, och en kväll fick jag följa med på kyrkokörens övning. Jag har även hjälpt till lite med församlingsbladet och fått hänga med på Fish Club (en verksamhet för klass 5, 6 och 7) två eftermiddagar.

Jag: Vad tyckte du var roligast?

Minna: Det roligaste under dessa två veckor har varit gudstjänsterna och arbetet på expeditionen. Jag har tyckt att det har varit roligt att se hur man förbereder en gudstjänst. Vad man tänker på när man planerar, men även hur man genomför den. Att expeditionsjobbet har tilltalat mig är nog på grund av att det alltid finns något att göra, och att jag kan tycka det är kul att organisera och sånt.

Jag: Hade du kunnat tänka dig att jobba i en församling, och i så fall med vad?

Minna: Jag hade absolut kunnat tänka mig att arbeta i en församling, kanske som kansliassistent eller med ekonomi. Jag är inte så religiös av mig, i alla fall inte just nu. Om jag senare i livet blir säker på min tro hade jag kunnat tänka mig att jobba som diakon eller präst, men just nu går jag i kyrkan mest för min konfirmation och för att jag tycker det är fint och mysigt. En anledning till varför jag konfirmerar mig är just för att utforska och undersöka kristendomen och se ifall det är något för mig.

Tack för den här tiden Minna, och lycka till med din konfirmation i sommar!