På rymmen!

I lördags hade vi kontraktsdagen ”På rymmen” för våra konfirmander i Skytts kontrakt. Nästan 400 ungdomar samlades under ett par intensiva timmar i Trelleborg. Först fick de en fantastisk föreläsning av  Arkan Asaad, som berättade om sin familjs flykt från Irak. Att hålla så många tonåringar trollbundna och knäpptysta i 45 minuter är det inte många som klarar.

på rymmen 2016

Sedan spelades det upp ett skådespel, början på berättelsen ur bibeln om Onesimus, om slaven som rymmer för att söka upp de kristna. Plötsligt blir alla konfirmanderna slavar som ska bege sig ut i Trelleborg och leta upp bibliska personer som kan ge dem ledtrådar om var de ska hitta Paulus. Under tiden blir de jagade av romerska soldater, och blir de fångade åker de i fängelse där de får sjunga sig fria.

En timme senare ringde kyrkklockorna och konfirmanderna samlades i kyrkan. Där spelades den sista delen av berättelsen om Onesimus upp, och sedan firade vi mässa. Vid nattvarden fick de lägga av sina slavbrickor och blev fria människor i kristus.

Vilka underbara ungdomar vi har, och tillsammans hade vi en rolig och spännande dag!