Avsikten och intentionen


En predikan i familjemässan i S:ta Birgittakyrkan på bönsöndagen, 25 maj 2014. Pyttekören (t.o.m. 5 år) och Nova (föskoleklass-åk 4) sjöng. Mässan inleddes med att alla fick göra sin egen bönbok med hjälp av några rubriker, det gick bra att rita eller skriva i böckerna.

Tema: Bönen

Bibeltexter:

  • 1 Kung 3:5-14
  • Rom 8:24-27
  • Matt 6:5-8

Psalmer:

Ingång 728:- Nu o Gud har stunden kommit
Offertorium 210:- Jag lyfter ögat mot himmelen
Innan Herrens bön: 193:- Gud som haver barnen kär
Utgång 753:- Nu är det härligt att leva

Predikan:

Alla är vi lite olika. Alla kommunicerar vi lite olika och har olika behov. När vi möter andra människor gör vi det på olika sätt. Idag är bönen temat. Bön är någon sorts kommunikation med Gud. På samma sätt som kommunikationen med andra människor är olika så är också kommunikationen med Gud olika för olika personer. Just nu när vi är här i kyrkan ganska många är kommunikationen med Gud på ett sätt, när vi är ensamma blir
det på ett annat sätt.

Jesus pratar idag om en kammare. De flesta av oss använder inte detta ord längre, vi går hellre in på vårt rum, arbetsrummet, sovrummet, eller vad det nu är. Jesus säger att vi behöver vara ifred med Gud för att kunna prata med honom. För en del är detta behövs inget rum för detta, men mer ett sätt att vara och stänga av det som händer runt omkring. Man kan slänga sig på cykeln, ta en springtur, sätta på sig hörlurar med musik, sätta sig ensam i bilen. Men det kan också vara stillhet och tystnad i ett riktigt rum. Kyrkorummet är ett sånt rum för många, därför kan det vara extra viktigt att tänka på hur man är och hur man pratar
i kyrkorummet. Någon annan är kanske där för stillhetens skull. Även om man är hemma i sitt hem och i sitt rum kan man behöva ett rum i rummet för att kunna vara tyst och stilla inför
Gud. Vi ska försöka göra ett sånt här rum här i kyrkan.

– Skärmarna: skärma av oss
– Stol+meditationskudde och pall – Nått att sitta på, kroppens stillhet ger stillhet i själen
– En bild: nått att se på
– Ett ljus: skapar värme och närvaro och elden är ju en symbol för Andens närvaro
– En blomma: något levande
– En bibel, andaktsbok, en psalmbok: nått att läsa och utgå ifrån
– Musik
– Och en anteckningsbok: för att skriva ner sina böner

Här står jag och framhåller bönen och en böneplats trots att vi läste en kritisk utläggning av Jesus i evangelietexten. Som på så många ställen i bibeln finns det två sidor av samma mynt.

Å ena sidan står det om människor i bibeln som klär sig i säck och aska när de fastar (Dan 9:3). Å andra sidan säger Jesus att vi inte ska göra som hycklarna och se dystra ut när vi fastar utan istället göra oss fina och vara glada när vi fastar (Mt 6:17).

Å ena sidan strå det att Ruben sliter sönder sina kläder när han upptäcker att brunnen är tom och slavhandlarna fört bort hans bror Josef till Egypten (1 Mos 37:29). Å andra sidan säger profeten Joel att vi ska slita sönder våra hjärtan, inte våra kläder (Joel 2:13).

Å ena sidan säger Jesus att vi inte ska rabbla tomma ord likt hedningarn (Mt 6:7). Å andra sidan ger Jesus oss en bön som vi alla kristna kan utantill även om man väcks mitt i natten Fader vår (Mt 6:9-13).

Det går att göra det mesta som kristen och som människa, förutom att skada och döda kanske, men om det är bra eller dålig, ont eller gott handlar om intentionen, om avsikten. När vi ber är det för vår skull och för Guds skull. Relationen och den närhet vi får ska vara riktad till den andre. Vi ska inte be därför att andra människor ska se på. Är vår kärlek riktad till Gud eller har vi kärlek i att andra människor ser på oss när vi ber? Det handlar om avsikt och intention.

Sen har vi en annan aspekt som knyter an till den tid detta är skrivet, men som också har med vårt eget sätt att se på tillvaron. Det fanns i antiken en utbredd ödestro. Det blir som det blir eftersom det redan är ödet som bestämt det. detta gällde både människor och gudar. Alla parter var underställda ödets nyck. Att be och rabbla namn eller titlar på gudarna eller några magiska formler påverkade inte så mycket i livet, men man ville väl ändå ha gudarna på sin sida och använde gudarna lite som verktyg för sina egna syften. Till råga på allt kunde inte ödet i all sin opersonlighet kunde påverkas. Ödet känner inte av några behov och har ingen omsorg. Jesus berättar om en personlig Gud som vet vad människorna behöver, som känner omsorg. Jesus berättar om en personlig Gud som också griper in i historien och har möjlighet att påverka. Jesus berättar också om människan på ett sätt som att hon inte är beroende av ödets nycker. Människan som kan göra val och har en frihet att kunna påverka sitt liv. Jesus talar med flera dimensioner i allt han säger. Han uppmanar oss att inte skylta med vår tro. Gå in i kammaren, eller förrådsrummet som ordet kan betyda, eller ett rum som inte
hade någon öppning mot vägen. Detta eftersom Gud ändå ser i det fördolda, så vi behöver inte be i offentligheten.

Jesu ord i Matteus evangelium avspeglar också den judiska tanken om att Gud lönar den som tillber honom. Och eftersom lönen bara kan komma från Gud och inte från andra människor ska bön och gudstjänst riktas till Gud, och Gud kommer att ge tillbaka. Samtidigt som Jesus säger att vi inte ska be i offentligheten uppmanar han oss i samma evangelium att gå ut och berätta för alla. ”Gå ut och gör alla folk till lärjungar” (Mt 28:19f). Detta är egentligen redan ett faktum i det sammanhang evangelisten Matteus skriver. Kyrkan har redan rört sig utanför den judiska kretsen och rört sig till det hedniska sammanhanget. Kyrkan står mitt i de hedniska bönernas rabblande och på nått sätt måste ju människor, judar som hedningar, ha fått reda på något om den kristna tron.

Jesus vill att vi ska ha en relation till honom och Fadern. Jesus vill att vi ska be och samtala med Gud. Men Jesus vill också att vårt hjärta ska vara helt, att vi inte ska göra våld på oss själva. Det är inte alltid säkert att det känns som vi har en underbart fantastisk kontakt med Gud. Men Gud känner oss och vet våra avsikter och intentioner. Vill du vara kristen så är du det. Vill du ha en relation till Jesus så har du det. Vill du be så ber du redan. Jesus vill i alla fall dig och ditt liv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *