Förföljelse pga efterföljelse


En predikan vid högmässan i S:t Stefans kyrka i Knivsta, Vassunda kyrka och vid friluftsgudstjänst i Ovike i Husby-Långhundra sjätte söndagen efter Trefaldighet 140727

Tema
Efterföljelse
1 Kung 19:19-21
1 Kor 9:19-26
Luk 9:51-62
Ps 15

Psalmer S:t Stefan
Ing 752:- över berg och dal
Mellan läsn 606:- det gungar så fint
Grad 291:- sänd av himlens sol en strimma
Ps ef pred 386:- upp ur vilda
Ef credo 723:- när du ser en droppe glittra
Off 280:- Jesus, min herre, dig vill jag älska
Utg 586:- du, o Gud, är livets källa
Psalmer Vassunda
Ing 752:- över berg och dal
Grad 291:- sänd av himlens sol en strimma
Ef pred 193:- Gud som haver barnen kär
Off 606:- det gungar så fint
Utg 201:- en vänlig grönskas
Psalmer Husby-Långhundra
754:- När dagen fylls av fågelsång
280:- Jesus, min Herre, dig vill jag älska
291:- Sänd av himlens sol en strimma
200:- I denna ljuva sommartid

Predikan
De svåraste länderna att vara kristen i idag är Nordkorea, Somalia, Syrien, Irak och Afganistan. I alla fall om man får tro missionsorganisationen Open Doors som arbetar i de länder där kristna förföljs. (www.open-doors.se)
I de här länderna och i många fler är det olika skäl till att kristna förfölja. Nordkorea är en kommunistisk diktatur där oliktänkande förföljs och där nätverk, likt kristna församlingar, blir ett hot mot regimen. Somalia, Syrien, Irak och Afganistan är alla instabila länder där centralmakten inte förmår kontrollera hela territorierna. Religiösa extrema grupper tar kontrollen över områden och kräver konversion till just deras tolkning, i de här fallen, tolkningen av Islam. Men samma mönster går att se i delar av Asien där buddistisk och hinduistiska grupper gör samma sak.
Vi kristna har inte varit bättre under historiens gång, vi minns korståg och missionsaktioner med svärdet i ena handen och dopvattenet bredvid. Och vi européer, inte minst vi i Sverige, tänker oss ibland att situationen fortfarande är den är kristendomen är det naturliga och självklara och att det har med vår överhöghet som vita och rika att göra. Därför kan det vara svårt för oss att ta till oss att vi lever i en tid då det är farligare att vara kristen än att tillhöra någon annan religion. I alla fall om vi räknar martyrerna, hur många som dör pga sin kristna tro. 2012 dödades 1201 personer för sin kristna tros skull men under 2013 fördubblades siffran till 2123, de flesta av dem i inbördeskrigets Syrien. Dessa siffror är rapporterade och offentliga, hur många som dör utan att det syns och märks vet vi inte. Hur det kommer att sluta 2014 vet vi inte, men det ser inte ljust ut. Från Mosul, det gammaltestamentliga Nineve, i Irak flyr de flesta kristna. Många flydde redan efter Saddam Husseins fall och många kom till Sverige. Framförallt många syrianer kom och jag lärde känna en del av dem när jag var präst i Huskvarna. En del hinner inte fly, eller har inte möjlighet att fly och tvingas till konversion till Isis version av islam eller möter döden. I Sverige har det inte talats så inte mycket om förföljelsen av kristna, men nu har media och de stora tidningarnas ledarsidor vaknat.
När Jesus började sin vandring mot Jerusalem i evangeliet idag möter han motstånd. På samma sätt börjar hans verksamhet i Galiléen i nästa kapitel. Lukas vill få fram att moståndet inte bara kommer från det religiösa ledarskapet, det är vida spritt. Jesus är realist i dagens text. Han vet vad som väntar den som följer honom: motstånd, smärta och utsatthet och för en del till och med död. Nästan alla hans 12 apostlar som vi firade förra veckan dödades för sin tros skull Alla utom Judas som tog sitt eget liv och Johannes som fick dö pga ålder. På samma sätt är det alltså många som får lida martyrdöden idag.
Man kan tycka att apostlarna lite grann får skylla sig själva när man läser dagens text. Jakob och Johannes vill straffa samarierna med eld från himlen eftersom de inte tar emot Jesus. De är så nitiska i sin iver. Men Jesus visar dem på ett annat förhållningssätt och de går vidare. Kanske är det som biskop emeritus i Strängnäs, Jonas Jonson, sa till oss prästkandidater sista året på prästutbildningen. ”De unga prästerna förkunnar mer lag än evangelium.” Ni får väl avgöra det själva och kanske ta det som ett råd att lyssna olika på unga och gamla präster. Kanske var det likadant med de unga apostlarna Jakob och Johannes. Med Johannes blev det däremot annorlunda: traditionen säger att den gamle Johannes nästan bara predikade ”Ni ska älska varandra” och mycket av hans evangelium och hans brev präglas av detta, men inte allt.
Ungdomen har sitt pris, man ser ut över världen och ser att de länder där befolkningen är som yngst, där är det också mer våldsamt. Äldre personer verkar ha en lugnande funktion. Vi kan då fråga oss hur det går för Knivsta med Sveriges lägsta medelålder. Vi får inte börja kalla ner eld från himlen mot varandra. Utan hålla oss tillkärlekens väg.
Några av de länder där kristna förföljs är totalitära regimer där oliktänkande är förbjudet och där tesen om du inte är för oss är du mot oss råder. Något av samma anda kan vi nästan uppleva när vi läser vad Jesus säger om att vara hans efterföljare. Till en som vill följa honom säger han: ”Den som ser sig om när han har satt sin hand för plogen passar inte för Gud rike.” och han säger ”Låt de döda begrava sina döda” till en annan.
Att begrava sina föräldrar ses som en förlängning av det fjärde budet om att vi ska hedra våra föräldrar och är egentligen ett bud vi måste följa. Men att vara en Jesu lärjunge är heligare än alla andra bud. I den gamla testamentliga texten idag tillåter Elia sin lärjunge Elisha att ta avsked från sina föräldrar innan han börjar följa Elia. Jesus är däremot betydligt mer krävande gentemot sina lärjungar. Det kan vara så att orden om att begrava sin far inte bara betyder att fadern är död och måste begravas de närmsta dagarna för att inte börja lukta illa i den stekande mellanösternhettan. Det kan vara så att begrava sin far är en omskrivning för att han måste ta hand om sin far ända tills han dör och sedan begrava honom. Vi vet ju inte när människor dör och en del blir rätt gamla. Vi som läser evangeliet idag vet att Jesus bara levde tre år efter att han påbörjat sin verksamhet och när den här mannen verkligen skulle ha begravt sin far kanske Jesus redan för länge sedan hade avslutat sin verksamhet på korset. Att först vilja begrava sin far blir en ursäkt för att skjuta upp att vilja följa Jesus. Om vi var och en skulle börja rabbla ursäkter så kan vi nog hitta många för att skjuta upp de svåra valen i livet.
Att se sig om refererar till när Lots hustru ser sig om efter att de lämnat Sodom och förvandlas till en saltstod (1 Mos 19:26). Gud räddar Lot och hans familj undan död och förstörelse. Sodom var en stad där livet inte blivit värt något, där människors värdighet inte längre respekterades och staden måste förintas. Men Lots hustru var kvar i det onda och kunde inte ta sig ur det.
Att se sig om refererar också till när Guds utvalda folk hade lämnat slaveriet i Egypten och gick omkring i öknen. De klagade för Mose och Aron och anklagade dem för att de dragit dem in i svälten. I Egypten hade vi i alla fall mat. (2 Mos 16:3) Folket var i sinnet kvar i slaveriet, bara för att de lämnat landet geografiskt så hade de in lämnat det mentalt.
Att se sig om när man går med plogen har sin särskilda betydelse i det steniga Palestina men också i det steniga Småland, där jag kommer ifrån. Idag blir det ett par timmars svetsning och riktning när traktorn bara kämpar sig förbi de stora stenarna om man inte är uppmärksam. I dåtidens Palestina måste en hand vara vid plogen, den andra hålla i tömmarna till oxen och blicken riktad framåt, annars bir fåran krokig varje gång en sten föser undan plogen. Och det åtgår ännu mer tid att plöja sin åker.
Att följa Jesus är att se framåt inte vända sig om och fokusera det liv som varit. Men att inte vända sig om eller avstå från att begrava sina föräldrar har också med inställning att göra. När Jesus liksom liknar den totalitära statens argumentation gör han det för att han är realist. Han vet att följa honom också innebär smärta och lidande, ett martyrium. Den som är halvhjärtad kommer inte att stå ut den som är halvhjärtad kommer att skjuta upp och ploga så snett att det måste göras om.
När Jesus verkar likna totalitära stater är det bara en chimär. Totalitära regimer kräver lydnad, ingen fri vilja och anpassning. Det rike Jesus grundar är byggt på det egna valet, friheten, rättfärdigheten och kärleken. I totalitära regimer visas bara ytan upp av hur lyckat och framgångsrikt projektet är. Med Jesu rike kommer också synden och ondskan, smärtan och lidandet fram. I det riket är det tydligt att det bara är sanningen som gör oss fria. sade Jesus: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” (Joh 8:31f)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *