Guds nåd i absoluta tal – Andra söndagen i Påsktiden


En predikan vid högmässan i S:ta Birgittakyrkan och söndagsgudstjänsten i Vassunda kyrka 150412

Tema

Påskens vittnen

Jes 43:10-13

1 Kor 15:1-11

Joh 21:1-14

Ps 145:1-7

Psalmer

S:ta Birgittakyrkan

Ing 147:- Upp, min tunga, att lovsjunga

Grad 742:- Han är inte här

ef pred 156:- De trodde att Jesus var borta

Off 153:- Livet vann, dess namn är Jesus

Utg 743:- Var glad, för Kristus lever

Vassunda kyrka

Ing 198:- Likt vårdagssol i morgonglöd

Grad 313:- Min frälsare lever 

Ef pred 147:- Upp, min tunga, att lovsjunga

Utg 743:- Var glad, för Kristus lever

Predikan

Det är 7 dagar sedan vi firade Herrens påsk. Det är 7 lärjungar som finns med i texten idag och dessutom nämns ordet lärjunge märkligt nog 7 gånger. Om vi tar alla tal från 1 till och med 17 och summerar dem, så får vi talet 153. Så många fiskar fick de i sina nät. Talet 17 är summan av 10 och 7. 10 och inte minst 7 är fullkomlighetens tal. Idag är Jesu uppståndelse fullbordad och hans lärjungar känner igen honom.

Jesus bjuder in lärjungarna till en måltid med bröd och fisk. Vi minns när 5 bröd och 2 fiskar räckte till 5000 och det blev till och med 12 korgar över. (Joh 6:12f). 5 bröd och 12 korgar är också 17, summan av 10 och 7. Summan av 1+2+3+4 osv upp till och med 17 blir alltså 153. Bröden finns med och så kommer 153 fiskar till.

Måltiden äger rum vid en glödhög, och de känner igen honom. När de känt igen honom börjar ett samtal mellan Jesus och Petrus som vi inte fått höra idag (Joh 21:15-23). Där frågar Jesus Petrus tre gånger om Petrus älskar Jesus. Efter varje svar får Petrus uppdraget att vara herde för fåren, Petrus får uppdraget att vara kyrkans ledare. en enda gång tidigare i Nya testamentet finns det med en glödhög och det är när Petrus förnekar sin vänskap med Jesus inne på översteprästernas gård  (Joh 18:12-27). Då hinner han förneka Jesus tre gånger innan tuppen gol. Denna gång vid elden, hinner han bedyra sin kärlek tre gånger och blir bekräftad av Jesus.

Det är något märkligt med den här måltiden. För trots att lärjungarna ännu inte hunnit dra in näten och samla ihop den stora mängden fisk så ligger det redan fisk på glöden. Lärjungarna har slitit hela natten och de är ju professionella fiskar, ändå har de inte fått någon fisk. När Jesus i Lukas version av evangeliet kallar de första lärjungarna händer ungefär samma sak. (Luk 5:1-11) Några fiskare har varit ute hela natten utan att få något, trots att det är på natten man brukar fiska med nät. Den gången säger Jesus att de ska ro ut på djupt vatten och lägga ut näten där. Näten håller på att brista den gången. Den här gången står det uttryckligen att näten höll, trots att det var så mycket i den. Lärjungarna har slitit som bara den utan att ha fått nått, men Jesus har både fisk och bröd och redan en glödhög utan att de märkt av honom eller känner igen honom. Den helige Hieronymos (347-419) menade att naturvetarna räknade med att det fanns 153 sorters fiskar då på tiden, men det är inte belagt. Helt klart är att talet 153 är symboliskt, alla fiskar. Eftersom lärjungarna blev kallade till människofiskare handlar det om alla de folk som ska nås av budskapet om Jesu uppståndelse, eller alla de människor som ska utgöra kyrkan. Det nät som håller ihop kyrkan ska inte brista. Dessutom är det inte lärjungarnas förtjänst att fiskarna fångades, trots att de var skickliga fiskare hade de inte fått nått. Men när Jesus sa till dem hur de skulle göra fick de fisk. Det blev jätte mycket, ändå låg det redan fisk på glöden underligt nog. Allt som händer är förberett och Jesus har det i sin hand. Varje gång någon människa kommer till tro och blir en del av kyrkan är det redan förberett. Även om någon lärjunge varit där och dragit in näten hade Jesus redan varit där och förberett.

Det här sista tecknet i Johannes evangelium är så storslaget. 153 fiskar är symboliskt en jättesumma, det är alla fiskslag som man kände till. Det först tecknet i Johannes evangelium är bröllopet i Kana (Joh 2:1-11), och det nämns uttryckligen att Natanael från Kana är med, där förvandlas 600 liter vatten till vin. Detta är också en ofantlig mängd vin. Kvantiteterna syftar till det storslagna, och det oförståeliga. Den gången avslutas berättelsen med orden ”Han uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar trodde på honom. (Joh 2:11) När de nu dragit iland 153 fiskar och sitter med Jesus och delar en måltid så lik den sista måltid de fått äta med honom innan han dog så förstår de att det är Han. 

Kyrillos av Alexandria (376-444) som var nästan samtida med Hieronymos har en annan men ändå liknande tolkning av de 153 fiskarna. Han säger att 153 är summan av 100, 50 och 3. 

3 är Guds tal, treenigheten. Alla de insamlades liv skrivs in i treenighetens hjärta och alla blir sammanfattade i detta heliga tretal.

50 är hälften av 100 och inte alls något fullkomligt tal. Kyrillos ser 50 som en symbol för kvarlevan av Israel, Guds utvalda folk.

Hundra är en beteckning för alla folk. Kyrillos ser sambandet med liknelsen om en man som hade hundra får och ett sprang iväg (Matt 18:12). Mannen lämnar de övriga 99 för att leta upp det enda som är borttappat. På samma sätt har Jesus alla folk som sin hjord, men tvekar aldrig att leta efter någon som är vilse. Kyrillos tar också upp liknelsen om sådden (Matt 13:8). En man sår och en del faller på vägen, en del bland ogräset och en del bland stenarna. Där växte det inte så bra. Däremot föll en del i den goda jorden och då blev skörden hundrafaldig. Hundratalet stå för något fantastiskt och fullkomligt.

Innan de slog sig ner vid elden och åt tillsammans med Jesus kände de inte igen honom. Var det för att de först var ute på sjön och det var långt till stranden? Var det avståndet som gjorde att de inte såg att det var han? Eller var det på grund av att det fortfarande var mörkt som det inte kände igen honom? Behövde de gryningen för att känna igen honom? Eller var det deras andliga status som satte käppar i hjulen? Var de fortfarande inte redo i sina hjärtan för att känna igen honom?

Mycket idag handlar om tal och deras symboliska innebörd; 3, 5, 7, 10, 12, 17, 50, 100 och 153. Mycket av det har med fullbordan och fulländan att göra. Petrus och Jesus relation blir också upprättad och lärjungarna förstår vem Jesus är och de behöver inte längre gå tillbaka till sitt gamla liv. Nu kan de helt och hållet ta sig an den uppgift de fått av Jesus att vara människofiskare och samla in alla människor i det nät som kallas kyrkan.

Vad är det som hindra dig och mig att känna igen Jesus? Är det avståndet, mörkret eller vårt hjärta? Vad är det som hindrar att ditt och mitt liv blir fullbordat? Vad är det som hindrar att du och jag kan släppa våra gamla liv och helt och fullt gå in i de uppgifter som Jesus kallat just oss att göra? Oavsett vad vill han möta upp oss vid en redan förberedd glödbädd där fisken redan är stekt och brödet redan brutet.

  

En kommentar

Hillevi Sandberg säger
7 april 2018 – 10:04

Tack för sifferinformationen!
Jag vet inte om det är viktigt med siffran 10?
Tänker hellre 3+7+7 (tredje gången Jesus visade sig för lärjungarna + 7 lärjungar + 7 ordet lärjunge) Tre är ju också treenigheten som du nämner!!
Varifrån blir 17 symboliskt?
Ska ha med det i gtj i morron!!
Gud välsigne dig!

Martin Valman svarar
9 april 2024 – 08:18

Det har du helt rätt i! Tankarna om 7 och 10 som perfekta tal hämtade jag från René Kieffers kommentar till Johannes evangeliet (KNT 4B).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *