Det börjar nu: en predikan på juldagen


hållen vid julottorna i S:t Stefans kyrka och Alsike kyrka 151225
nyfött

Tema
Jesu födelse
Jes 9:2-7
1 Joh 1:1-4
Luk 2:1-20
Joh 1:1-14

Psalmer
S:t Stefan
Ing  119:- Var hälsad sköna morgonstund
Mellan läsn 123:- Lyss till änglasångens ord
Grad 113:- Det är en ros
Ps ef pred 121:- När juldagsmorgon glimmar
Slutps 122:- Dagen är kommen

Alsike
Ing  119:- Var hälsad sköna morgonstund
Grad 113:- Det är en ros
Ps ef pred 115:- I Betlehem du lilla stad
Slutps 297:- Härlig är jorden

Predikan
Markusevangeliets första ord är ”Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son.” och sen berättar Markus om Johannes döparen som predikade och beredde vägen för Jesus.
Matteus skriver sitt evangelium senare och tycker att man nog behöver se att början är lite tidigare. Matteus skriver en släkttavla och börjar med Abraham. Matteus skriver framförallt till judar som blivit kristna och då måste Abraham, stamfadern vara med.
Lukas är något av en vetenskapsman och vill utreda ännu noggrannare hur det var. Han intervjuar förmodligen Maria, Jesus mamma, och det är från honom vi fått julevangeliet. Vem skulle kunna vara bättre än Jesu mor att beskriva vad som hänt? Lukas har också han en släkttavla med, men han går bakåt i tiden och slutar med Adam och sedan Gud.
Johannes skriver sitt evangelium sist av de fyra evangelisterna i vår bibel. Men vi ska inte luras av detta, för evangelisten Johannes är nog aposteln Johannes. Johannes var en av de tolv, men förmodligen var han yngst när han rekryterades till lärjungeskaran. När han sedan skriver ner det han varit med om till ett evangelium är han på sin ålders höst. Johannes har hunnit reflektera en del. Allt det som skett med Jesus får sitt rätta perspektiv redan från begynnelsen. Redan innan Gud sände profeten Johannes döparen, redan innan Gud utvalde Abraham och redan innan Guds skapade världen och den första människan Adam.
Från när räknar du att ditt liv börjar? Det enkla svaret kan vara när du föddes, eller befruktningsögonblicket. Dessa tillfällen har vi inte något minne av. Det går att tänka sig att räkna sin historia från sina första minnen av livet. Då är de flesta i fyra-femårs åldern. En del skulle nog säga att livet började när de blev myndiga eller flyttade hemifrån och slapp undan sina föräldrar. Sedan går det att tala om ett nytt liv när man kom på vad man skulle bli när man blir stor, när man tog examen, började sitt första jobb, tjänade sina första pengar eller gick i pension. Men när började jag bli den jag är. Kanske när jag fick mitt första syskon, blev förälder eller när min mamma dog. Eller fick livet en annan dimension när min familj flyttade till Sverige, när de flesta släktingarna emigrerade till USA eller när den förste i släkten fick utbildning.
För Johannes är mötet med Jesus avgörande för hans tolkning av livet och världen. För kyrkan som följde efter är berättelserna om Jesus och mötet med honom på samma sätt centrum. Under Johannes livstid har Paulus hunnit fara runt medelhavet och flera andra av lärjungarna åt Afrika och mot Indien. Jesusefterföljarna är inte bara några judiska vänner som lärt känna en person och vill leva som han. De är ännu inte så många och de är inte accepterade i samhället i stort. Mycket av deras sätt att leva står i kontrast med det omgivande samhället. En del självklart idag, annat sticker fortfarande i ögonen.
Johannes använder många motsatspar i sitt evangelium. Delvis förklarar dessa ord kyrkans situation på Johannes tid, delvis förstärker orden skillnaden mellan de kristna och det omgivande samhället. Ljus-mörker, född i vatten/ande-född av kött/blod/människor, över-under, ande-kött, liv-död, sanning-lögn, himmel-jord, Gud-satan, Israel-judarna, inte av denna världen-denna värld/israelistiska samhället.
I kyrkan, mellan de kristna, blir mångfalden viktig, man delar egendom, man bryr sig inte om en gemensam klädkod inom gruppen. Jesus ska snart komma tillbaka, så detta med sexualiteten blir inte viktig, nya barn behöver inte komma till världen. Själviskhet och osjälviskhet får stå tillbaka för att istället bry sig om andra. De kristna varken accepterar lidandet eller undviker det, de snarare ignorerar lidandet. Den kristna gemenskapen fungerar varken som en sekt eller totalitär stat där, men inte heller som ett samhälle där allt ryms.
Johannesevangeliets början är skriven som poesi. Ideologier och doktriner kan skapa enhetlighet och enformighet. Men dikten kan skapa enhet och samhörighet. Johannes har levt med Jesus, hört honom prata, men också sett hur han levde sitt liv. Hur ska han förmedla vad det betytt till alla som inte levt med Jesus? I poesin ryms tolkningen och det personliga gensvaret. När Johannes skriver om sin vän dras vi med utan att tvingas till det.
Johannes börjar berättelsen om Jesus ”I begynnelsen”, samma ord som startar upp bibeln i Första Moseboken (1 Mos 1:1). För dåtidens människa rymde nuet både det levande minnet och de framtidsutsikter som gick att utblicka. Allt utanför detta, dåtiden och framtiden är imaginär eller fantasi som tillhör Guds sfär. ”I begynnelsen” tillhör denna Guds verklighet. Det är Guds verklighet som är det sammanbindande kittet de kristna emellan.  De är Guds verklighet som binder oss kristna till Jesus Kristus och till Gud själv, det är inte något vi själva presterar.
Johannes, Lukas och Matteus rättar till Markus när han inleder sitt evangelium med Johannes döparen. Allt detta med Jesus började mycket tidigare, med Abraham, Adam, med en tanke hos Gud i begynnelsen. Så är det också med våra liv, vårt perspektiv är ofta för snävt, det började mycket tidigare.
Samtidigt missuppfattar Johannes, Lukas och Matteus sin evangelistkollega. När Markus säger ”Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus Guds son.” så menar han att det börjar nu. Glädjebudet börjar i den stund du och jag kliver in i berättelsen och låter den ta getsalt i våra liv. Just nu när vi släpat oss till kyrkan en alldeles för tidig morgon. Just nu när evangeliet tar sig uttryck i våra liv. När Ordet blir människa, då börjar glädjebudet. Just nu när Jesus som redan bor i ditt och mitt hjärta får genomsyra hela vår människa, då börjar glädjebudet. I denna betydelse börjar ditt och mitt liv nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *