SKAM: en predikan på juldagen


Hållen i julottorna i S:t Stefans och Alsike kyrkor 161225

img_2116
S:t Stefans kyrka

 

Tema
Jesu födelse
Matt 1:18-25
Jes 9:2-7
Heb 1:1-3
Ps 72:1-7

Psalmer
Ing 119:- Var hälsad sköna morgonstund
Mellan läsn 121:- När juldagsmorgon glimmar
Grad 123:- Lyss till änglasångens ord
Ps Ef pred 126:- Ett barn är fött
122:1-3 Dagen är kommen

Predikan
NRK har gått om Netflix i streaming i Norge bland ungdomar. En bidragande orsak är att serien Skam slagit så, både i Norge, Danmark, Sverige och den svensktalande delen av Finland. Jag har inte sett så mycket av serien, men något har de lyckats fånga av hur det är att vara gymnasieungdom i Norden idag. Förutom själva programmen som sänds på tv finns även karaktärerna på sociala medier.

img_2111-4.jpg

Dramat fortsätter även vid sidan av sändningstid. Precis som det är för oss alla. Vi kan hålla kontakt och vi håller oss uppdaterade vad som händer med varandra mellan de tillfällen då vi ses ansikte mot ansikte. Mobilerna, samtalen, smsen, bilderna på instagram och Facebook, skype och FaceTime, tweetsen och snapchat göra att möjligheterna till möten och kommunikation kan pågå jämt. Det som händer med oss i verkligheten har både med kroppslig, visuell och digital kommunikation att göra. Samtidigt finns det vissa skillnader. Till viss del kan jag välja vad jag lägger upp så att alla kan ta del av det. Men bara till viss del, det som andra lägger upp har jag svårare att påverka. Om det är något jag ångrar så ligger det ändå där någonstans i molnet.
Seriens titel Skam, bara den säger något om att allt inte är för alla, att vissa saker ska eller i alla fall bör hållas borta från andras insyn. Men det dyker ändå så lätt upp, även i den mest retuscherade bilden.
I inledningen till Skam lyfts den liberal marknadsekonomins baksidor upp där fattiga peruanska kaffebönder får slita för vårt allt för billiga kaffe. Fördelningen blir en sak att skämmas över. Men serien handlar också om hur jag presterar eller misslyckas att prestera. Vilket socialt nätverk jag är en del av eller utestängd från. Status och hierarki påverkas av en mängd faktorer, även vilka relationer jag haft både på vänskapsplanet och sexuellt.
När vi får höra berättelsen om Jesu födelse i Matteus version ligger kamerans fokus på Josef. Centralt i berättelsen finns den ära och heder som bör prägla en god relation i den tid och plats som den utspelar sig. Först verkar det som att allt håller på att gå åt skogen. Josefs trolovade Maria har haft en annan. Detta var inte acceptabelt i sammanhanget. För det första borde kvinnan som ingår äktenskap vara jungfru. Maria och Josef är bara trolovade, i och för sig räknades de juridiskt som gifta. Men de hade inte flyttat ihop ännu, de hade inte ingått de sista delarna i proceduren av att vara gifta och de hade inte fullbordat äktenskapet genom att ha sex.
Josef beskrivs som en rättfärdig man, en person som är schyst, hederlig och ärlig, en person som har koll på den judiska lagen och vill leva efter den. Josef vet att han inte har någon som helst rätt till det barn Maria bär. För att ta emot barnet som sitt är inte bara en börda av försörjning, det är också en ära. Den sociala statusen höjs, inte minst om det visar sig vara den son som utlovats. Men barnet är någon annans. Josef tänker avstå sin position som far, trots att de redan är trolovade och alltså juridiskt räknas som makar. Även om Josef förmodligen är kränkt handlar han rättfärdigt. Han tänker inte dra Maria inför offentlighetens ljus som lagen i femte Mosebok föreskriver (5 Mos 22:13-21). Josef verkar ömma för Maria och avstår denna hämndauktion. Josef vill skilja sig i tysthet och bara låta den rätte fadern ta över Maria och så få bli hennes make och pappa till barnet. Inga smaskiga bilder på instagram eller dräpande kommentarer på twitter, inget dragande till stadens äldste i stadsporten eller stening utanför dörren till föräldrahemmet. Josef ska bara helt tyst dra sig undan utan att skämma ut Maria och hennes familj.
I en dröm kommer ängeln till Josef. Då får vi en hint om att Josef inte räknas som ungdom direkt. Hos profeten Joel finns något som förmodligen var eller blev ett ordspråk om att unga män ser syner, men däremot gamla män har drömmar (Joel 2:28). Både Josef och stjärntydarna eller de vise männen har just drömmar, det säger något om deras ålder. Enligt de rabbinska föreskrifterna kunde en 12 årig flicka och en 13 årig pojke trolovas, men när vi får höra att Josef har en dröm förstår vi att han är en äldre man. Men det innebär också att han har förmågan att tänka på konsekvenserna av sitt handlande i större grad, dessutom är förväntningarna på honom högre än om han vore ungdom.
Ängeln påverkar Josef i en ny riktning. Han ska inte överge Maria han ska ta Maria och barnet hem till sig, en omskrivning för att han ska gifta sig och erkänna barnet som sitt. I och med att Josef lyssnar på ängeln och gör som den säger att han ska göra blir inget skamligt. Maria och Josef är ju redan trolovade så om de bara ingick äktenskap så föds barnet i en stabil familj.
För Josef och Maria var livet i hög grad reglerat enligt Mose lag och de skriftlärdas tolkningar och utläggningar. Genom dessa föreskrifter kunde de leva ett rättfärdigt liv, ett liv inom den social gemenskap de var en del av. För oss är det mesta tillåtet enligt lag och att lyssna till några få religiösa uttolkares ord som sedan alla lyssnar till är historia i en global tid. Ändå finns det strikta, men ej nedskrivna regler för hur vi ska bete oss för att få vara en del i gänget. Det är extra snäva gränser för ungdomar om de vill passa in, men också för oss andra. Vi blir kanske inte stenade till döds rent fysiskt, men ord textade på nätet kan ta ack så hårt in i själen och följa med oss resten av livet.
Gud verkar välja att födas rätt in i ett drev på nätet detta år. Hans mamma riskerar att pekas ut som hora och kommer att dra skam över hela kompisgänget. I ett myller av näthatare vill Gud komma som Immanuel, Gud med oss. Gud vill dela våra sanna livsvillkor. Inte till de tillrättalagda eller retuscherade bilderna vi kan välja att lägga upp, men till de sanna och äkta, de som vi har på våra näthinnor eller de vi bär inom oss. Detta är ett tillsvidare-löfte. Det är svårt för oss att förstå som lever i projekt, terminer eller så länge vi presterar tillräckligt bra eller tills något roligare och intressantare dyker upp. Löftet gäller även om något väldigt pinsamt, skämmigt eller skamligt skulle hända oss, eller om vi själva gjorde något sådant. Dessutom oavsett om det kommer ut eller vi lyckas bära det inom oss. Detta löfte om närvaro, Immanuel, Gud med oss, inte bara börjar Matteus evangelium, det avslutar det också: ”Jag är med er alla dagar till tidens slut.” (Matt 28:20).

Alsike kyrka
Alsike kyrka

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *