Prövningar och frestelser: en predikan på första söndagen i fastan


hållen i högmässan i Husby-Långhundra 170306


Predikan

I reklamen finns det en förenklad bild av detta med frestelse. Det kanske inte bara är i reklamen, det kanske säger något om vår samtid. Frestelsen handlar ofta om något sött, choklad, glass eller godis. Frestelse är att dras mot det förbjudna i någon bemärkelse. Det kan också uttryckas i termer om att synda och att unna sig. I kristen förståelse är synd och frestelse verkligen inget att unna sig. det har med ondska och djävul att göra. Det har med svek och falskhet att göra. Att utmåla chokladen som den stora frestelsen och synden är att trivialisera det verkligt onda. Choklad är något av det goda i skapelse. Jag är helt övertygad att Gud ville chokladen och den njutning vi människor kan få av den. Självklart skal man inte äta för mycket choklad. Men man ska faktiskt inte äta för mycket morötter heller.

Markus skriver inte mycket om Jesu frestelse i öknen, bara två verser. Jesus drivs ut i öknen av Anden direkt efter sitt dop. Markus använder, det grekiska ἐκβάλλει, driva ut eller kasta ut. Matteus och Lukas använder inte detta ord. De använder mer ordet leda ut. Det där ἐκβάλλει brukar användas när demonerna kastas ut. Jesus är ingen demon, men ordet är starkt och visar den oerhörda kraft som Anden har.

I öknen förenas både det goda och det onda, både kaos och kosmos. Jesus är där i öknen, Gud är uppenbarad och dagarna i öknen följer efter Jesu dop där det blivit uppenbarat att han är Guds utvalde son. I öknen finns de vilda djuren. Det är farligt att vara där. Samtidigt verkar inte Jesus bli skadad under sina fyrtio dagar i vildmarken. Det är en föraning om den nya skapelsen som Markus beskriver efter. Skapelsen sonden beskrivs i Första Mosebok där människan skulle råda över skapelsen, även djuren (Gen 1:28). Mitt i prövningarna i öknen uppenbarar sig paradiset, den skapelse Gud ville.

Änglarna betjänade honom, också de blir ett tecken på att himlen liksom dras ner till jorden. Även Elia på sin tid fick mat att äta av änglarna (1 Kung 19:1-8). 

Förutom indikationerna på att himlen är närvarande så finns även Satan med i bilden. I gamla testamentet är det åklagaren eller motståndaren som i den himmelska domstolen ska hitta fel och brister hos de rättfärdiga. Men vid tiden för Nt är satan synonymt med diabolos, djävulen. Motståndaren sätter Jesus på prov. Eller πειράζω, att fresta, testa. Det kan användas när Jesus eller Gud prövar någon. Men det kan också användas fientligt när andra sätter Jesus på prov. Frestaren finns också som begrepp och används också synonymt med djävulen.

I Markus evangelium får vi inte reda på vari frestelserna består. Men vi förstår att frestelserna kommer utifrån. I Matteus evangelium får vi reda på mer. Där vill djävulen få Jesus att förvandla stenar till bröd, få honom att kasta sig ner för en mur och lite på att änglarna tar emot honom, och så vill djävulen erbjuda makten över alla riken i världen.

Här förstår vi att de riktiga frestelserna har väldigt lite med choklad att göra. Den makt djävulen frestar med är inte av godo. Den makt djävulen frestar med är makt för maktens egen skull. Den är makt över. Inte en betjänande makt. Makten över människor skiljer sig från makt för andras skull. 

Vi ser också att frestelserna har att göra med de enkla lösningarna utan att se till konsekvenserna. Stenarna ska bli bröd utan egen insats. Vad skönt att slippa jobba för maten, eller låta någon annan jobba istället. 

Så har frestelserna med ansvarslöshet att göra. Att kasta sig ut och lite på att någon annan räddar. Att kasta sig ut trots att man på förhand vet att det inte är någon god idé. Att förakta sitt eget intellekt och analysförmåga så till den milda grad och inte ta ansvar för sina handlingar låter märkligt, men hur ofta vill vi inte slippa ansvar?

Alla dessa frestelser kommer till oss hela tiden. Guds svar är Andes kraft, änglarnas närvaro och kraften i bibelordet. Jesus svarar med bibelord när djävulen prövar honom på de tre olika sätten i Matteus evangelium. Det är Andens som driver ut honom i öknen och änglarna är där. Vi kan förväntas oss Guds stöd när vi frestas, men Gud förväntar sig också att vi gör aktivt motstånd och han vill ge oss kraften till det.

Chokladfrestelserna är nog bara ett sätt för fienden att förvilla oss och sätta vårt motstånd mot något ofarligt. De sanna frestelsen handlar om makt, ansvar och utnyttjande av andra att göra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *