Det är av och till ganska svårt att bedöma vilken utdelning en annonskampanj eller en informationssatsning ger. Givetvis kan vi mäta och fundera, men när det gäller till exempel vår satsning på att låta våra stiftsbilar bli knallrosa innan kyrkovalet så är det klurigt att säga vad det gav för utdelning. Därför är det extra roligt när just våra rosa bilar lyfts fram som ett gott exempel i dagens Upsala Nya Tidning. Artikeln handlar om att röstdeltagandet i EU-valet skiljer sig väldigt mycket åt beroende på var de röstberättigade bor. En av de intervjuade konstaterar att det beror på bland annat dålig marknadsföring, och kommenterar det hela så här:

– De [EU-politikerna, Per anm.] gör ju ingen reklam för sig. När det var kyrkoval så åkte man runt i en rosa Volvo. EU politikerna borde göra likadant. [Min fetstilning]

Det gläder oss att så här ett drygt halvår efteråt kunna konstatera att vår rosa kampanj gjorde ett visst avtryck!

Stiftsorganisationens satsning på rosa stiftsbilar ger avtryck ett halvår efteråt.

Taggar: , , ,

En av de största utmaningarna för en webbredaktör är att försöka hantera de (ofta) stora mängderna information som ska ut på nätet. För att göra informationen både enkel att hitta och lätt att förstå krävs en hel del tankeverksamhet och ett gott förarbete. Helst ska tankarna vara tänkta innan informationen publiceras, även om webben kan vara en förlåtande kanal när det gäller att ändra i efterhand.

Från vårt perspektiv (här i stiftsorganisationen alltså) så är det två huvudsakliga områden som vi funderar kring: dels vår publika webbplats och dels Uppsala stift på intranätet. För att ge en liten bild av hur vi tänker så kommer här en lista över målgrupperna för respektive webbplats.

Målgrupper för Uppsala stifts publika webbplats

http://svenskakyrkan.se/uppsalastift eller http://svkyr.se/uppsalastift

  • Press och media
  • Vänstift och vänförsamlingar utomlands
  • Studenter, forskare
  • Besökare som är allmänt intresserade av stiftet

Målgrupper för Uppsala stift på intranätet

http://internwww.svenskakyrkan.se/uppsalastift

  • Anställda, förtroendevalda och frivilligt engagerade i församlingarna i Uppsala stift
  • Anställda, förtroendevalda och frivilligt engagerade i Svenska kyrkan

Den här uppdelningen låter oss vara tydliga med vilken information som finns var, och underlättar för mig i mitt arbete som webbredaktör.

Praktiska konsekvenser av målgruppsanpassningen

Flytten till intranätet innebär att du som tillhör stiftsorganisationens primära målgrupp (du är anställd, förtroendevald och/eller frivilligt engagerad) kan vara trygg i att allt som du behöver veta finns på intranätet. Uppsala stifts del av intranätet är helt öppen och du behöver inte logga in någonstans för att komma åt det som finns där.

För oss som arbetar i stiftsorganisationen betyder flytten att vi måste tänka nytt när det gäller var vi hänvisar er för att hitta informationen – nu är det intranätet som gäller.

Under våren 2014 kan det vara så att information fortfarande finns på två ställen: både på den publika webben och på intranätet. Om något verkar oklart så är det informationen på intranätet som gäller i första hand.

För att göra det enkelt för dig att hitta till intranätet så finns det en stor knapp dit från förstasidan på den publika webben. Du hittar den uppe i höger hörn och den ser ut så här.

Den här knappen finns på förstasidan på Uppsala stifts publika webbplats.

Läget på våra webbar idag

Sakta men säkert pågår det en omstrukturering på Uppsala stifts två webbplatser. För att rätt information ska finnas på rätt plats (och bara där!) så flyttar vi stegvis över material från den publika webben till intranätet, och vice versa. Det betyder rent praktiskt att det kan finnas brutna länkar och att det tidvis kan vara svårt att hitta information, i och med att den inte finns där den funnit förut. Jag försöker att länka vidare till den nya platsen från den gamla för att du som besöker oss inte ska drabbas av det bistra beskedet ”sidan är inte publicerad” eller ”sidan kan inte hittas”.

Målbilden är klar – hit ska vi

Jag arbetar för att den här omstruktureringen ska vara så klar den kan bli till sommaren 2014. Här på bloggen kommer jag att rapportera om var arbetet befinner sig och hur jag tänker kring kommande delar av det här projektet.

Taggar: , , ,

En detalj på vårt gemensamma intranät som jag fram tills för ett litet tag sedan inte hade lagt märke till är möjligheten att gilla. Måhända är det ett skamlöst plagierande av Facebooks gilla-funktion, men själva konceptet ”att gilla” något på nätet är ju nuförtiden lika naturligt som att göra tummen upp till någon som gjort något bra. Alltså gillar jag att det finns en gilla-funktion på intranätet.

Funktionen är dock inte riktigt lika tydlig som i andra sammanhang (läs: på Facebook). På en intranätssidas högersida, alldeles ovanför högerspalten, finns fyra yttepyttesmå ikoner. De är, från vänster till höger, lägga-till-som-favorit-knappen, skriv-ut-knappen, tipsa-en-vän-knappen och (tada!) gillaknappen. Skillnaden mellan den förstnämnda favoritknappen och gillaknappen är att om du använder den första så läggs den aktuella sidan till på din egen förstasida som en favorit (under förutsättning att du använder verktyget som listar dina favoriter), medan gillaknappen visar att du gillar just den här sidan. Den lilla siffran alldeles bredvid gillaknappen indikerar hur många som gillat sidan. Prova att föra muspekaren över siffran! Då får du fram en lista över andra sidor som personerna som gillat just den här sidan har gillat tidigare. Kan vara bra för att se vad som är intressant på andra ställen på intranätet.

Sådär, nu vet du det! Gå nu genast och Gilla Uppsala stift på intranätet. Glad fredag!

Per

Taggar: , ,

Nu storsatsar vi på att hjälpa er i församlingarna med det som behövs inom kommunikation – handgripligen! Våra två genomtrevliga konsulter Anneli och Karin reser runt till er och bistår på olika sätt i arbetet med er kommunikation. Vi kallar projektet Kommunikation i praktiken. I Annelis fall har det handlat om handledning, alltså att faktiskt sitta med vid datorn, svara på frågor och lösa problem på plats. Detta har hon gjort under hösten 2013. Karin kommer under våren 2014 (alltså nu!) att åka runt till några av er och hålla en workshop om hur ni kan komma igång med ert intranät. Syftet är att ni efter workshoppen ska ha stommen till ett eget intranät klart, och därmed också en prima praktisk intern kommunikationskanal.

Som hjälpmedel i arbetet med workshopparna har vi tillverkat en liten kortfilm. Den är tecknad, men inte på det där Disney-sättet som du kanske tänker på när du hör ordet ”tecknad”. Vi har med hjälp av en duktig illustratör som heter Maja knåpat ihop tre och en halv minut film om varför intranätet är bra att ha. I filmen tilltalar vi främst dig som råkar jobba som kyrkoherde, chef och ledare, men även du som inte räknar dig till den skaran är välkommen att titta. Om du gillar vad du ser kanske du kan tipsa din kyrkoherde om att se den också? Vår förhoppning är att den ska ge en liten knuff i rätt riktning – för intranätet är värt att komma igång med. Och med det sagt: här är filmen!

UPPDATERING: Om du vill länka direkt till filmen eller bädda in den på din församlings eller ditt stifts webbplats så är länken http://www.youtube.com/watch?v=4OPaHaaJ9U4.

Taggar: , , , , , ,

​Allas vårt Kanslistöd byter telefonsystem den 28 november, och det leder till några småförändringar i hur de hanterar oss när vi ringer. Bland annat kommer vi att få veta vilken plats vi har i kön och vi kan också välja att bli uppringda när det blir vår tur. Numret dit (018-16 97 00) förblir detsamma och knappvalen också. Idel bra saker, tycker jag. Så här skriver de själva i sitt nyhetsbrev (som jag rekommenderar alla att prenumerera på):

”De senaste 12 månaderna har kanslistöd hanterat över 35 000 inkommande samtal. Ett samtal tar i snitt 6,5 minuter men variationen är stor (tre till 25 minuter – ibland ännu längre). Medelsvarstiden är strax över två minuter och fyra av fem har fått sitt ärende löst efter att de har pratat med oss. Kanslistöd prioriterar telefoni. Har du bråttom att få ditt ärende löst: ring i första hand.”

De fortsätter med att konstatera att ”den nuvarande telefonilösningen [inte har] fungerat så bra varken för er som användare eller för kanslistöds medarbetare”, och de kommer därför att anamma ett modernt system som bättre motsvarar belastningen de har och samtidigt kan ge oss användare bättre service.

”Om det är många i kön blir du erbjuden att bli uppringd när det är din tur i kön. Du får då ange ett telefonnummer där kanslistöd kan nå dig och kan sedan göra annat medan du väntar. Svarar du inte när det är din tur placeras du tillbaka i kön och blir uppringd igen två gånger (men inte fler!) med cirka 10 minuters mellanrum.”

Jag tycker det här låter som ett stort steg i rätt riktning för hur vi lättare kan få hjälp när vi behöver den. Samtidigt är det alltid vanskligt att byta sådana här saker, så vi får nog ha viss förståelse för om det är lite knackigt i början. Rom byggdes inte på en dag, och så vidare.

Taggar: , ,

Här bloggar vi som arbetar med kommunikation på stiftskansliet i Uppsala, alltså Per, Malin, Magdalena och Jerry. Inläggen som vi skriver kan handla om allt från praktisk information till roligheter i vardagen. Förhoppningen är att du ska ha nytta av det vi skriver, och kanske ibland skratta lite också.

Vi riktar oss i första hand till dig som arbetar med information och kommunikation i Uppsala stift, men hoppas självklart kunna finna slå an en sträng även hos dig som inte känner att du hör hemma i den kategorin. Kommentera gärna det vi skriver, så vet vi vad du tycker och tänker!

Taggar: , , , , ,

Inga kommentarer »