Ta barn och unga på allvar!

Tanke från veckans nummer av Kyrkans Tidning

Hannah Kroksson är ung kvinna med kloka åsikter och hon tillsammans med Svenska Kyrkans Unga driver verkligen på debatten och visar på barn och ungas liv i kyrkan är viktig! Jag fastnat ofta för hennes tankebanor och uppskattar att hon sätter ord på det! Hon skrivier en ledaren:

”att vi skall fortsätta värna barnet i kyrkan. Som hon säger att kyrkan är bra se på barnets särställning i Svenska kyrkan. Många präster, diakoner och pedagoger ska på allvar känna att de räddar livet på barn genom sin verksamhet. Det är många som vill vara med och bidra till det viset. I november sa ärkebiskopen att barn har och behöver livsmod, vi behöver alla livsmod. Vi behöver våga leva trygga i och att vi klarar oss och i den kärlek som omslutar oss. Riktlinjer som sprids i hela vår kyrka om hur vi tänker kring barnet 0-6 år är bra. Jag blir enormt stolt över en kyrka som sätter ner fötterna och uppmärksammar barnets unika värde.Hon skriver att det är hög tid att barnets verksamheter får lika tydliga riktlinjer som konfirmandernas.”

Det här med att ta barn och unga på allvar försöker vi nu göra genom att tänka igenom vår tanke med vilka verksamheter vi skall ha i Lerums församling, vad vi skall erbjuda för mötesplatser. Vi tänker också över vårt uppdrag att erbjuda dopuppföljning som man också kan kalla undervisning. Just ordet dopuppföljning kan man tolka på olika sätt och det är något som vi kommer att tolka, syna och se vad det betyder för oss. Återkommer med mera…

/Susanne Lindström