Kommunikationsplanen hänger ihop med handlingsplanerna!

KOMMUNIKATIONSPLAN

Lerums församling ska vara en naturlig del av människors vardag.Vi vill visa att vi är en del av Svenska kyrkan och delar de värderingar som kyrkan står för. Lerums församling ska vara en kyrka som människor har en positiv relation till och känner glädjen över att tillhöra. Det är viktigt att vi berättar om våra olika verksamheter för fler målgrupper i församlingen än våra egna verksamheter för på det sättet når vi ut med vad vi har och vill.

Ett gott exempel är föreningen Friskis och Svettis som är bra på det. Man ser tydligt vem man kan fråga, de visar t.ex. bilder på sina värdar och ledare. De tar upp sin pärm och berättar om kommande händelser och med det medvetna sättet är det allas ansvar att sprider verksamheter som ett gemensamt uppdrag och mission.

Ex. i barnkörer ger vi aktivt ut information och pålyser när större arrangemang för vuxna äger rum. Dop kommunicerar vi regelbundet. Kansliassistenten bjuds aktiv in i församlingens doparbete och de samtal som äger rum kring doppastoralen. Som en konsekvens av fokusgruppernas arbete får informatören i uppdrag att arbeta fram en dopfolder som ska användas vid inbjudan till dop.

I dopinbjudan skickas även med foldern ”Barn & unga som vill utforska livet” där församlingens aktiviteter för småbarnsföräldrar presenteras. Aktiviteter för småbarns föräldrar annonseras vid terminsstart och information finns att hämta på församlingens hemsida.

En skriftlig inbjudan sker till alla 14-åringar som finns i Kyrkobokföringen för inbjudan till dop. Andra kommunikationskanaler vi använder aktivt är Magasinet, hemsidan, sociala medier, vistelse i det offentliga rummet och genom kontakter.

Lerums församling har gemensamt insamlingsprojekt ”Trygghet för Manillas gatubarn ” Denna folder upparbetas och skickas även med som dopinbjudan.Pedagogerna står till förfogade att bidra till att det blir lätt förståligt. Det skall vara enkelt, förståligt, språket är viktigt.

Ideellt arbete kommunicerar vi genom att sprida det i vår verksamhet. Personalen ska bli duktigare på att ställa frågan ”vill du?” samt att informera om vårt arbete. Via vår hemsida och i en tryckt folder ska du enkelt kunna finna vilka uppgifter du kan hjälpa till med i församlingen. Via hemsidan ska du även kunna anmäla dig till ett uppdrag. Information om det Ideella arbetet ska spridas aktivt i vår verksamhet. Folder om det ideella arbetet ska finnas lättillgängligt i våra kyrkor. Arbetet om ideellt arbete kan även pålysas i samband med gudstjänst.