Vi får leva lite med den ”goda” eftersmaken!

12045_284239698390435_53241606_n1625701_284239718390433_1499297612_n.1234704_284239775057094_112676278_n

Det sjuder av liv i Svenska Kyrkans församlingar!

En ny bok med berättelser från kyrkans vardag, tanken är att boken skall inspirera och rusta alla som står i tjänst som anställd, förtroendevald och ideella medarbetare. De goda berättelserna måste berättas!

Och där får vi finnas med!

Härligt att vara på gång, härligt att få känna att vi är en del av hela Svenska kyrkan och tillsammans drar vi framåt…

Jag blir glad över att upptäcka att det sjuder, för det gör det även hos oss i vår församling. Efter att haft biskopsvisitation i en vecka med förarbete så kände vi oss verkligen taggade till kroppens alla delar, så nu har lugnet lagt sig och vi kan nu känna att vi får arbetsro och terminen startar så smått.

Men visst var det roligt att få ha besök från stiftet, från biskopen och många fler så fick vi förmånen och möjligheten att se över våra olika delar i församlingen.

Vi hade ju några prioriterade områden som blev genomlysta och upplyfta som tex. kyrkliga inventarier, kyrkobyggnader ekonomiska situationer och 0-18 års arbetet. Det var behövligt och bra att se att de bitarna verkligen är igång och fungerar. Det var som ett stort cresiondo som började svagt och sedan bara stegrade och stegrade och som slutade med en härlig gudstjänst med många olika utryck och sedan en härlig måltidsbuffé på stans härliga restaurang.

Där möttes vi alla som ville, där blev det också ett naturligt myller av samtal och delande av veckans och livet i Lerum. Det är ju också att leva i en församling att dela med varandra.

Tillbaka till boken ”Kyrkan vänder trenden”. Nu får vi fortsätta med att jobba för rusta och inspirera och leva livet i församlingen almanackan är inte över full men våren har otroligt många och roliga arrangemang och mötesplatser och växtplaster och bjuda på.

Men vi behöver lyfta de goda berättelserna, vi behöver fortsätta med att dela tro och liv med varandra och vi får leva lite med den ”goda” eftersmaken.

Med ett ord: Tacksamhetenslov!

Susanne Lindström, församlingspedagog