Inspirationsdag ”ETT SÄTT ATT VARA KYRKA PÅ”

8mars

Inspirationsdagen är inställd!

• 8 mars – 2014 i Aspenkyrkan
  • ”ETT SÄTT ATT VARA KYRKA PÅ”
  • MED-BÄRARE
  • MED-SKAPARE
  • MED-ARBETARE

Här kan du ladda ner foldern! inspirationsdag_8 mars

Välkommen till Aspenkyrkan där vi möts unga som vuxna till en inspirationsdag för alla ideella i Lerums församling. Den här dagen är startskottet för det nya tänket kring det ideella arbetet i församlingen. Nu är det dags att mötas och tillsammans prata om vad det innebär att vara möjliggörare i vår församling. Vi vill helt enkelt ge er en härlig dag.

Det blir en dag med lite smått och gott, det blir ett sätt att mötas och lära känna varandra samt att få pröva på workshops med olika inriktningar.Glädjande har vi väldigt mycket verksamheter i församlingen. Vi tänker att VI skulle kunna göra nya upptäckter -”Man måste ju prova för att säga hur det smakar …”

Vi ser fram emot en rolig, innehållsrik, kreativ dag med skratt, gemenskap och glädje!Inbjudan går ut till alla som idag har en uppgift/uppdrag, men den är också till för dig som längtar och inte tagit steget, kom och var med! Sprid denna!

VÄLKOMMEN!

Christian Josefsson och Susanne Lindström som fungerar som värdar denna dag.

PROGRAM för dagen:

• 9.00 morgonbön i kyrkan
  • Fika med smörgås

10.00-12.00 inledning

• Med-bärare, med-skapare, med-arbetare
  • • Vad vill jag med mitt uppdrag?
  • • Vad vill församlingen med mitt uppdrag?
  • • Grupparbeten
  • Vad händer i Lerums församling nu?
  • Information om det ideella arbetet.

12.00-13.00 lunch

• Möjlighet till att prata med varandra och bygga relationer.
  • 13.00–15.00 möjligheternas torg.
  • Det finns olika workshops att välja mellan:SE NEDAN
  •  15.15 aspenmässa
  • 16.00 slut

Presentation om workshopar

BIBLIODRAMA – susanne lindström

• Bibliodrama innebär att läsa bibeln med hela kroppen.Det räcker inte att läsa eller lyssna till en text, vi måste också få göra den, förkroppliga den. Först då kan vi förstå den och komma nära den. Här får du pröva på en ”kortis”! ”Det som är bäst” (Lukas 10:38–42). På ett lekfullt, kreativt och reflekterande sätt får du möta en bibeltext. Våga vara nyfiken!

Ledare: Susanne Lindström, bibliodramaledare och församlingspedagog.

PILGRIMSVANDRING – christian josefsson

• Gå en vandring i pilgrimsanda.
  • Tema: Pilgrimens sju nycklar.
  • Vad behöver du tänka på: Klä dig efter behag för utevistelse.
  • Ledare: Christian Josefsson, präst.

_DSC8168 urklipp

SVENSKA KYRKANS UNGA – björn edvardsson

• Hur kan man påverka, vad får man påverka och varför kan det vara lättare att påverka om man är medlem i Svenska Kyrkan Unga. Vad kan man behöva för verktyg för att kunna påverka och hur får man dem?
  • Gäst: Björn Edvardsson, stiftskonsulent på Svenska kyrkans Unga i Göteborgs stift.

Gudrun

• HELA VÄRLDEN – Gudrun Norrfjärd.
  • Solidaritet – vad har det med mig att göra? Som människa och som kristen är jag del i både den lokala församlingen och i den världsvida, globala, kyrkan. Vi lever i en delad värld, både bildligt och bokstavligt – Hur märks det i Lerums församling, och hur skulle vi vilja att det märktes?
  • Gäst: Gudrun Norrfjärd, projektledare Världens kurs, Sensus studieförbund i samarbete med Svenska kyrkan.

• Anmäl dig senast 28 februari Anmälan skickas till: Lerums församling, Box 126, 443 23 Lerum
  • Det går även bra att anmäla sig via mail till susanne.lindstrom@svenskakyrkan.se eller via vår Facebook sida.
  • För er som vill ha specialkost som gluten, laktos, vegetariskt etc. ange det i er anmälan.
  • Vid frågor kontakta Susanne Lindström 0302 – 522 579 eller via mail Susanne.lindstrom@svenskakyrkan.se

Välkommen!