Vi kopplar ihop dopet och dopuppföljningen

klänning1 Klänning2 Klänning3

GLÄDJE!

Församlingen har jobbat fram nya rutiner vad gäller dop.

Det är ett helt nytt tänk till familjer och dopfaddrar, där vi kommer och har valt att jobba på ett helt annat sätt. Vi kommer att jobba i team som består av musiker, präst, församlingspedagog och ideellmedarbetare och göra det tillsammans med hela familjen.

Vi inbjuder in till dopträffar, en gång i månaden så finns möjligheten att förberda sig inför dopet. Vi lyfter fram symboler, erbjuder en helt annan service och möjlighet till dialog. Vi kopplar ihop dopet och dopuppföljningen.

Vi kopplar in församlingen och gör den delaktig i vårt doparbete. I en av våra förskolor har barn ritat teckningar och en teckning kommer att vara det första man ser när man blir inbjuden till dopet.

Vi bjuder också in till delaktig där församlingsbor får vara aktiv och ge en hälsning till dopbarnen och deras familjer.

Vi inbjuder till att göra dophängen!  Vi skulle behöva hjälp av dig som är kreativ och pysslig! Vi inbjuder till en eftermiddag-kväll där vi tillverkar dophängen. Torsdag 27 mars Kl 15.30-18.30  Lerums församlingshem. Kom och vara med!

Den här psalmen finns på en av tavlorna i församlingen och den kommer vara som en strof som följer  med oss under vårt sätt att vara med familjerna.

Med vår glädje över livets under och ett nyfött barn i våra händer.Kommer vi till dig som gav oss livet. Kommer vi till dig som gav oss livet.Med vår bävan inför okänd framtid lägger vi vårt barn i dina händer. Det som sker i dopet gör oss trygga, det som sker i dopet gör oss trygga. Svensk psalm 383: 1-2

Vi tar också ett tag i det här med alla som inte är döpta i alla åldrar och vi kommer regelbundet följa upp det och inbjuda dopet som en möjlighet.

”Dopet- en möjlighet” När dopet ännu inte varit eller blivit av vill församlingen skapa en möjlighet och erbjudande, en lördag. En extra inbjudan går ut. ”Dopet en möjlighet” betonar att man kan ha dop i olika livssituationer och dopen kan vara enkla om man så önskar.

Just nu spirar det och förbereds och vi har haft många planeringstillfällen. Vi har tagit del av andras arbeten och vi har pratat  och värkt. Det har växt fram en modell som vi tycker skall bli spännande och få prova. Handlingsplanen vi skrev har reviderats och nu är vi beredda att bjuda in. De första familjerna har anmält sitt intresse och vi är oerhört glada. Vi ser möjligheter hela tiden och om ni frågar oss om ett år så har det säkert utvecklats. Men nu är det viktigt att få prova och hitta form. Det är stort, det är roligt och det är härligt!

/Susanne Lindström, församlingspedagog

Du kan hitta mera info på vår hemsida: