Det var kreativt och ett öppet sinne!

img_5151

Det är väl tredje gången som Lerums församling erbjuder bibliodrama.

img_5159

Bibliodrama är en form av bibelupplevelse där vi får möjlighet att känna igen oss själva i de människor och miljöer och händelser, som vi läser om i Bibeln.
Bibliodrama innebär att ”läsa Bibeln med hela kroppen”. Det räcker inte med att läsa eller lyssna till en text, vi måste också få göra den, förkroppsliga den. Först då kan vi förstå den och komma den nära.Tillsammans i en grupp kan vi återskapa Bibelns berättelser på ett lekfullt, andligt och dramatiskt sätt.Bibliodrama berör både kropp och själ, både hjärta och hjärna, både känsla och intellekt.

Bibliodrama ska inte förväxlas med bibeldrama; inga roller delas ut och någon föreställning är det inte tal om. Det är istället själva processen som är poängen och varje tillfälle präglas av personerna som deltar. Som i en väv flätas orden, samtalen och övningarna sakta samman.- Det blir en dialog mellan texten, individen och gruppen. I bästa fall ett möte, Det är väldigt svårt att förklara, man måste prova på.

Att få använda sig av hela kroppen och inte bara knoppen är en stor och härlig upplevelse. Några röster från helgens bibliodrama:

• *Givande * kraft * Energi * Glädje * Tro *Nyfikenhet* Möten och Tillit!
  • ”Intressant och en utmaning för mig som inte är en helt kreativ person”
  • ”En upplevelse av resan när text går från ord till  kropp och jord”
  • Härligt spännande med alla variererande sätt att möta texten.
  • Det var kreativt och ett öppet sinne!
  • Man fick använda kreativitet och sitt barnasinne och det kommer att följa med mig….
  • Så härligt att få reflektera tillsammans!
  • Jag tog till mig texten till mitt hjärta!

Håll dina sinnen öppna, vi återkommer med mer erbjudande i denna form

Susanne LIndström, bibliodramaledare och församlingspedagog