Vår första doträff -en trevare men vilken SUCCE!

1947345_309628942518177_7763653478286372411_n

Nu har Lerums församling haft den första dopträffen!

Efter lång väg på planeringsstadiet så var det dags att få vara med om det på riktigt.Vi var helt inställda på att detta var första gången och därför en prövning.Vi hade laddat med fika, vi hade laddat med att hitta en person som kunde fixa iordning och göra det inbjudande. Vi var en musiker, två präster och en församlingspedagog.( I vanliga fall kommer det bara vara en präst med.)

Strax efter klockan 17.00 började de första ramla in och det blev ett bra dropin där vi hade god tid att hälsa och prata med var och en. Vi fick direkt höra goda hejjarrop när de såg fikabordet och de sa  ”Har ni dukat upp detta för oss?! WOW! Det blev en enkel presentation på vilka vi var och vilka föräldrar och barn var, det kom även en fadder som vi var väldigt glada åt!

Vid fikat berättade vi också vad församlingen har för möteplatser och växtplatser för familjen, Att dop och dopuppföljning är viktigt. Vi hade en lista där man kunde skriva  sin mail och sitt mobilnummer där församlingen kunde förse familjen med spännande föredrag, inbjudningar kring föräldrarskap, uppbyggelse, SOS gudstjänster , förskola, barnens dag och specialverksamheter.

Sedan samlades vi i kyrkorummet där vi för dagen hade mublerat om. Vi satte oss runt ljusbäraren där vi hälsade alla välkomna. Varje familj fick berättat av prästen om vad deras barns namn betyder och sedan fick varje familj tända ett ljus för sitt barn. Vi fortsatte med att sätta oss på en ny plats, för i rummet fanns det många olika ” sittningar”. Där presenterade musiker doppsalmer och dopsånger. Alla sjöng med och det blev ett naturligt prat kring vad texterna betyder och hur det togs emot. Musiken går ju direkt in i hjärtat och det är en ”lätt puls på att mäta av.”

Sedan satte vi oss igen på den plats vid ljusringen där den stora presenten kom fram. Församlingspedagogen berättade om symolerna som fanns inuti och vad det betyder och vad de vill visa på. Dopklänning,dopljus och ljushållare med en duva som står för den helige Anden, vatten, dopminnen, fadderminnen, dophänge som likanar vattendroppar. Ord som sakrament, medlemskap, vi sade en spegel där man kunde öppna och där det stod: ”Här ser du en som älskar dig.”  vi visade på en sedel, att få en vattenstämpel och en stor ballong form av hjärta där det stod ALLTID sedd!

Vad betyder det med dopet? Vad betyder det att  leva i dopet? ” Dopet ger oss färgerna med vilka vi upptäcker livet”.

Sedan fanns det plats att berätta om hur dopet går till, hur själva ordningen är på dopdagen och alla de där prakiska frågorna som man gärna vill prata om…. ..Ja när klockan var 19.00 var vi klara, då dök en annan kantor upp och ytterligare en präst in och då fortsatte de att sjunga med någon familj och prata detaljer  med en annan. … så härligt kreativt.

Stämningen var så härlig den här kvällen och vi som arbetade fick vara med om en stor högtidsstund, att få vara nära och vara tillsammans och få förbereda en en stor händelse -NÅDEN  att få uppleva dopet som är till för oss.

Dessutom var vi många som bidrog och gjorde den här kvällen tillsammans. DELAKTIGHET!

Skönt att man kan få suga på en go karamell och fundera vad hade vi kunnat gjort annorlunda och vad var det som ändå var så bra… Vi älskar att få vara kyrka tillsammans med alla andra..

Tack!

//Susanne LIndström