Påsken -så mycket och så olika!

Påsken kan vara svår att ta till sig.

Det är ett slag mellan ont och gott, mellan mörker och ljus. Långt innan Sagan om ringen, Zelda och Harry Potter, bjöd historien på kärlek, vänskap, mod, sorg, misshandel, död och upprättelse. The underdog som segrar- snickaren som vinner över döden. Allt detta starka blandas med gula fjuniga fjädrar och godis i mängder. Påsken kan som sagt vara svår att ta till sig för den är så mycket och så olika – döden på ett tortyrredskap samtidigt som vi målar ägg vid köksbordet.

När jag var ny in i kyrkans värld funderade jag kring det här med uppståndelsen. Kunde det verkligen vara så? Den kloke konfaprästen gav mig ett nytt tankespår; han frågade mig om jag tänkt något på uppståndelsen mitt i livet? Och jag gick långa promenader vid havet och grunnade. Uppståndelse mitt i livet… då måste det ju finnas död mitt i livet… och en fortsättning. Visst är det så, kom jag fram till. Visst finns det död mitt i livet; en våldtäkt som i sin förnedring dödar en del av människan. Eller en depression som innebär ett grått, långt mörker. Eller vanmakten med sina röda klor som binder en vid ilska eller förtvivlan. Nog finns det en död mitt i livet.

Livet vill leva. Blommor slår ut genom asfalten, människor reser sig igen efter de mest makabra situationer. Vi återuppstår. Kanske lite naggade i kanten, men vad gör det; Gud lägger sina skatter i bräckliga lerkärl. Där i det undret, finns också påskens under. Jesus som håller en i handen och går med när det är som jobbigast. Jesus som spränger alla gränser, vinner över döden, aldrig ger upp och alltid kämpar för oss, som lider, dör och återuppstår. Jesus som är med, i skratten, mitt i barnens lek och bland fjädrar och ägg och lax och påskharar. Kanske lite komplicerat och svårt att ta till sig. Men himla fantastiskt och gott

Li Almgren, diakon  Lerums Församling