Att vara en aktiv kyrka en närvarande eller härvarande

Lerums församling väljer att satsa på möteplatser med innehåll under sommaren, så nu har kyrkan tre terminer. Så roligt och så naturligt. Ibland sägs det  att alla åker bort på sommaren till sina sommarställen etc och så är det nog men det är också väldigt många som är hemma eller hemvändare som finns i församlingen. Att vara kyrka hela året, vara kyrka för alla som vistas i området. Ja det är väl det vi ändå är att vara kyrka. Att vara en aktiv kyrka en närvarande eller härvarande som är det ” senaste”.

Förra året hade vi ett församlingsläger som blev ett lyckat arrangemang och det berodde säkert på att det var för alla åldrar, vi kunde konstatera att det var mellan åldrarna 4- 84 år. Programmet var skräddarsytt och som sagt det fanns nått för alla åldrar. I år gör vi om det och den 6-7 september drar vi iväg med bussen till Flämslätt stiftsgård som ligger utanför Skara. Ett toppenställe!

Församlingsveckan som vi kommer ha i sommar kallar vi församlingsvecka med sommarbubbel, det blir ett förträff ett sätt att väcka liv i lusten att göra mera tillsammans. Vi har varit många som planerat och fokusen har vi lagt på frälskarkransen -en vecka för alla sinnen!

Vi inbjuder till bön, gemenskap, kreativitet, reflektion och glädje. Här erbjuds något för alla åldrar Varje dag är kopplad till en pärla och dess tema.  Upptäck och upplev ”Livets pärlor” -Frälsarkransen. Varje dag har vi en gemensam start där vi introducerar dagens pärla och ibland kan det vara flera pärlor. Sedan gör vi något skapande/aktiviteter och avslutar med en stilla stund i kyrkorummet. Det finns tid till samtal, fika och gemenskap under veckan. Du kan komma varje dag, du kan komma när du kan, förhoppningsvis får du smakbitar och ändå en helhet på veckan. Vi centrerar till en plats och gör olika saker men tillsammans. Utmanande och uppmuntrande.

Dessutom finns det även andra bitar kvar som gör sommaren inte så ensam.sommar

Susanne Lindström,församlingspedagog