inspirationsdag med ideella medarbetare

3 jul2

Lördag den 29 novmber blir det en speciell dag för våra gudstjänstvärdar och kyrkvärdar.

Församlingen vill rusta och inspirera. Innehåller blir egentligen två spår:

Det ena spåret är att ” att läsa en text i gudstjänsten” Textläsningen är ett bärande element i Svenska kyrkans gudstjänst. Med förbättrad teknik och rätt uppmuntran, ökas inte bara den grundläggande förståelsen. Bibeltexten blir även behagligare att lyssna på. Skådespelarens tekniker visar vägen till fördjupade färdigheter som textläsare. Vi kommer att få hjälp av Catherine Jeppsson som är skådespelare.(Catherine är skådespelare, regissör och teaterlärare, utbildad vid bl. a teaterhögskolan i Göteborg, och har över 25 års erfarenhet av detta med scen & salong från de mest skiftande miljöer och sammanhang.)

Var och en väljer en bibeltext som övningsexempel och får träna enskilt en stund. Därefter samlas deltagarna i kyrkan och repeterar. Man lyssnar på varandras texter och får feedback.Det gäller att själv bli vän med texten för att berätta den för andra. Det är ju inte vilken text som helst som berättas.

Det handlar om T-T-T = Trovärdighet-Tydlighet-Tempo

Det andra spåret är att tillsammans fundera: ” Värdskapet- att vara vard- vad innebär det?

Delaktighet i gudstjänsten och församlingen har tagit fram ett häfte dvs  att hitta en gemensam form i församlingen.som vi kallar ”Den öppna dörrrens ämbete”.

Vi har olika roller, vem gör vad?! Det handlar oclkså om att att som värd hitta sin roll och få kunskap om hur det fungerar med det praktiska för att ge församlingebor, lugn och möjlighet att fira gudstjänst.

Sedan fyller vi dagen med att göra predikoturlista tillsammans och försöker också få en go dag tillsammans!

Gunnar Göranzon och Susanne Lindström ansvarar för dagen.