Röster från årets grupp stärker och ger hopp för att fler skall våga ta steget in genom dörren.

Livet är lite som en vandring och på vägen finns…

…Frågor, funderingar, motfrågor, andra synpunkter, nya infallsvinklar. Samtalet böljar fram och tillbaka, ibland följt av eftertänksam tystnad. Tills någon igen kommer med en ny tanke, ett nytt perspektiv. Ja så går det till i katekumenatgruppen.

Vi kommer att träffas varannan vecka början i september. Vi hoppas bli ett gäng i olika åldrar, med varierande bakgrund. Det vi har gemensamt är att vi har bejakat våra frågor och längtan, vill samtala om livsfrågorna och vill veta mer om kristen tro. Vi gör vandringen som grupp, men i gruppen finns utrymme för var och en att fundera, pröva och mogna i egen takt. Vi är kopplade till församlingen som ber för oss och vi firar gudstjänst tillsammans i församlingen.

Min väg -din väg – Guds väg

Vi börjar i våra egna frågor och samtalar om dem, vi läser bibeln, söker svaren och delar våra erfarenheter och berättelser, vi är inte främmande för frågor, tankar, tvivel och vår tro. Guds berättelse går hela tiden in i våra berättelser. Gud finns med i samtalen och ger oss den tid vi behöver.

Gruppen kan fungera som en förberedelse för dig som inte är döpt eller konfirmerad. Du som är döpt och konfirmerad är förstås också varmt välkommen, kanske har tankarna på tro dykt upp senare i livet. Kanske längtar du efter att pröva att sätta ord på den tro du innerst inne har, då är du välkommen att vandra med oss. Du som inte är medlem i Svenska kyrkan är självklart också välkommen att vara med.

Själva ordet katekumenat är inte lätt. Samtidigt är det intressant att den reaktionen kommit främst från människor som själva är aktiva i församlingen. De som gärna vill vara med i en katekumenatgrupp har i stället nyfiket frågat vad det handlar om. Lite så där som jag frågade vad pilates, thai chi eller chi gong var då jag hörde om dem första gången. Katekumenatet, som har sina rötter i urkyrkan, är också gångbart på många språk.

Vi erbjuder en  ”PRÖVA-PÅ-KVÄLL” den 9 september i Aspenäs kyrka kl. 18.30–20.00

”Pröva-på-kvällen” är ett tillfälle för dig att få veta mera om vad katekumenatet är och hur det fungerar. Du får pröva på hur en samling skulle kunna vara. Du får möta oss i ledargruppen. Det är en möjlighet att inspireras att vilja fortsätta eller så upptäcker du att ”nej det var inget för mig. ”Välkommen – se, testa & upptäck

11220815_10152928133748920_7767788035191450911_n - Kopia11114733_10152928133813920_7865869015769858016_n

Både mina egna erfarenheter av katekumenatgrupper och de erfarenheter andra delat stärker min tro på katekumenatet. Det tar vuxna och vuxna människors frågor på allvar, det är en lågtröskelverksamhet och det ger människor möjlighet att tillsammans fundera på de stora frågorna.

Röster från årets grupp stärker och ger hopp för att fler skall våga ta steget in genom dörren.* Röster: Det har varit en dragningskraft, jag ville dit och när jag var där kände jag att det rofullt!  Att få dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och dela tro med varandra är stort. Jag har känt att jag har bidragit och respekterats för det! Nu vågar jag gå på de vanliga bibelstudierna, jag reflekterar och vågar ställa frågor.

/Susanne Lindström, församlingspedagog i Lerums församling