Svenska Kyrkans Kyrkodagar i Sundsvall

Aktiva Gustaf Adolfs församling i Sundsvall inbjuder till Kyrkodagar 16-18 oktober. Temat ”Folkkyrkan och demokratin” är högaktuellt, så här bara några veckor efter kyrkovalet.

– Vi vill belysa frågor kring demokratin i Svenska kyrkan och kring uppdraget att vara en folkkyrka, säger kyrkoherden Stefan Nilsson.
Konferensens inledningstalare är stiftets biskop Tony Guldbrandzén. Efter honom talar prästen Christian Braw. Hans rubrik är Kyrkorättens återupprättelse. Andra dagen inleds med rubriken Mötet mellan demokrati och kyrka. Då talar professor Marie-Louise von Bergmann Winberg. Liksom den som som kommer efter henne i programmet Björn Vikström hör hon hemma i den finska evangelisk-lutherska kyrkan. Innan det blir kväll ska ett panelsamtal mellan ledarna för de kyrkopolitiska partierna klaras av.
Hela programmet här. Sista anmälningdag igår fredag 9 oktober. Är du intresserad och vill komma med, gör ett försök och ta kontakt med församlingen tfn 073-27 10 115. Deltagaravgift: 350 kr