Verktygdslåda för jobbet med arbetsmiljö

På senare år har arbetsmiljön i Svenska Kyrkan uppmärksammats. I första hand när det gäller de anställda medlemmarna i församlingarna. Flera exempel på dålig arbetsmiljö har lyfts fram i ljuset, inom Svenska Kyrkan och i massmedier.

Myndigheternas omfattande granskningar har visat att på en del håll har det varit riktigt dåligt ställt med arbetsförhållandena och människor har farit riktigt illa. Samtidigt har grundliga genomgångar visat att samtidigt i andra delar av Svenska Kyrkan fungerar det riktigt bra. Där är Svenska Kyrkan en god arbetsgivare.
Det finns fler än 2000 församlingar inom Svenska Kyrkan och fler än 800 lokala arbetsgivare. Den gemensamma nivån och ambitionen behöver höjas. Ett nationellt arbete som ska se till att det blir bättre i praktiken pågår. En särskild avdelning på Svenska Kyrkans webbplats öppnade tidigare i höstas. Här finns rikligt med fakta, mycket användbar information och en verktygslåda att använda sig av i församlingen.
Medlemmar som har Svenska Kyrkan som sin arbetsplats ser inte samma saker alltid, fast de arbetar nära tillsammans: Kalle ser lampor och bord, tunga lyft, dålig luft och trånga utrymmen framför sig. Olle ser vackra och vilsamma kontorsutrymmen och utemiljöer. Lisa tänker på samarbetet med arbetslaget, på kloka kollegor och på högar med arbete som inte hinner utföras. Stina tänker på stimulerande utmaningar. Pelle tänker på lagtext och paragrafer och att dokument ska finnas på arbetsplatsen. Så olika föreställningar kan man ha om arbetsmiljö.
Gå till webbsidorna om arbetsmiljö