Lunds domkyrka utan stolar

Kommande helg är Lunds domkyrka extra värd ett besök. Då är det tömd på stolar och bänkar. Fredag 13 november bärs alla stolar ner i katedralens krypta. Att se Lunds domkyrka med ett rent golv utan alla stolar blir en resa bakåt i tiden, för bänkar och stolar i mängd är ett relativt sent påfund i kyrkorna.
Anledningen till den stora ommöbleringen är ett stort Taizemöte från fredag till söndag.
Tidningen Dagen rapporterar
Gå till din egen kyrka och tänk dig den utan stolar och bänkar. Annorlunda? Lockande?
Händer det något med rummet, så händer det något med människorna i rummet och med gudstjänsten.
Ska det hända något med gudstjänsten, ja då behöver det säkert hända något med människorna som ska fira gudstjänst tillsammans. Och med rummet de är tillsammans i.