Lunch och andlig spis

Källa: GP

Med start idag tisdag 10 november inleddes en konferens i Göteborg, med temat Den Goda Staden. Till lunchen som får ätas inne i Domkyrkan talade en landshövding, en chefredaktör och en kommuntyrelseordförande under den gemensamma rubriken ”En kvart om staden”.

– Deras uppdrag är att tala en kvart om staden ur sitt perspektiv. Det kan vara deras visioner, farhågor eller erfarenheter, säger Jonas Eek, domkyrkoteolog.

Imorgon onsdag är deltema är Knark och Kultur. Då talar Britta Broman från Stadsmissionen och Mattias Andersson från Backateatern. På torsdagen undrar talarna om Gud är hemma Genusforskaren och f d kommunalrådet Kerstin Alnebratt och den engelske teologen Chris Baker står för prat en kvart var, med start kl 12 i domkyrkan.

Christopher Baker, präst, teolog och forskare från Storbritannien, ger ett seminarium om kyrkans utmaningar i staden, om urban religiositet och postsekulär ecklesiologi. Han utgår från sin forskning, bland annat presenterad i hans senaste bok The Hybrid Church in the City (2007).

.