Barnens altarskåp i Västerås

I samband med att FN:s barnkonvention 20-års jubilerade i slutet av 2009 invigdes barnens altarskåp i Västerås domkyrka. Tanken med altarskåpet är att bjuda in barnen till kyrkans värld på deras egna villkor. Tillsammans med Västerås Möbelhantverk har Västerås stift skapat ett skåp med alla de saker som hör hemma i gudstjänsten. Till exempel finns kollekthåv, kista, mitra, alba och kräkla. Till altarskåpet hör en uppsättning liturgiska kläder, som stålor i kyrkårets färger och mässhakar.

Artikel i VLT och inslag på TV4 (direkt till video).

Tillägg 12 januari. Bloggen Prästflickan visar vägen till  artikeln om Slottsstadens församlings lekkyrka. Stor som en friggebod är den sedan hösten 2009  Skånes första lekkyrka. Sydsvenskan skriver att det ska finnas ett 10-tal lekkyrkor på olika platser i Sverige och att den på Kastlösa stiftsgård på Öland är den första. Hinneryds församling har också en kyrka att leka i.