Ny webbplats för kyrkoval i den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Till hösten är det dags för kyrkoval i Svenska Kyrkans systerkyrka i Finland. Inför valet med särskild satsning på unga medlemmar och för att rektytera har en ny webbplats lanserats.

Sajten innehåller fakta som församlingarna behöver för sina förberedelser av kyrkovalet. Under våren ska kandidater rekryteras med hjälp av den nya webbpaltsen och efter sommaren kommer ett kandidattest där väljarna kan bekanta sig med kandidaterna.

Kyrkan i Finland har efter svensk modell sänkt rösträttsåldern till 16 år och nu 2010 är det premiär för val med de yngsta. Det finska församlingsvalet gäller ungefär 10 000 förtroendevalda för 2011-2014. Valet hålls den 14-15 november.

Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har ett mycket enklare och billigare valsystem än i Svenska Kyrkan. Ändå är det inte mindre demokratiskt och valdeltagandet är högre.