Fiska medlemmar är en bra sak. Det finns många sätt.

Att låta sig inspireras av andras goda exempel, kan man gott göra. Inte så sällan är det lika bra att sno rakt av. Svenska Kyrkan borde rakt av sno det offensiva och tillgängliga sätt som vår finska systerkyrka erbjuder medlemskap.

Svenska Kyrkans Tidnings avgående chefredaktör Dag Tuvelius bloggar om den nya kyrkliga webbsajten blimedlemikyrkan.fi

Så bra. Tack påminnelsen. Båda läser vi svenskspråkiga Kyrkpressen som skrev om det nya finska sättet att erbjuda medlemsskap för en tid sedan. Sajten har varit i drift sedan förra sommaren och blivit en ren succé.

Uppenbarligen spelar lättillgängligheten roll. Både för de senaste årens våg av utträden och nu också för inträdena. Erfarenheter av inträdesblanketter i magasinet Amos talar samma språk.

Magasinet Amos är förstås Svenska Kyrkans eget, som ges ut av samma Berling Press som också ger ut Kyrkans Tidning och Sändaren. Det är församlingar runt om i landet som köper Amos för att dela ut magasinet till hushållen i församlingen. En missionsinsats i storformat, sex gånger varje år i en miljonupplaga.

Det slår mig att Dag Tuvelius, som började blogga under Politikerveckan på Gotland förra året, gott kunde fortsätta skriva för oss andra i bloggform även när han i vår lämnar Svenska Kyrkans Tidning. Han skriver personligt och kan säkert bli en friare röst när han lättar från tidningens chefsstol.