Många mötesplatser

Viktigast är mötesplatserna i hemförsamling. Söndagsmöten och vardagsmöten. För som biskop Martin Lönnebo sagt: Man måste ha ett hem för att kunna resa bort.

Att resa bort kan ge inspiration, kan ge nya perspektiv, ny kunskap och nya kontakter. I Svenska Kyrkan erbjuds över hela året många mötesplatser. Stiftsvisa möten och olika slags riksmöten. När dessa rader skrivs in i bloggen är det mindre än två dagar innan POSK inleder sina årliga Kyrkodagar. Denna gång i Uppsala.

Kyrkodagar skulle man också kunna kalla det veckolånga möte som för andra året i rad hålls i Visby: Gotlands Kyrkvecka 30 juni till 4 juli 2010. Visby domkyrkoförsamling och Visby stift står som värdar för veckan. Uppslutningen från flera kyrkliga riksorganisationer och organ är god: Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation, Ideellt Forum, Sigtuna folkhögskola och Svenska Kyrkans eget bokförlag Verbum. Veckan har också stöd av rikskyrkan (Svenska Kyrkan på nationell nivå, som kansliet i Uppsala också kallas).

Ledningen för Visby Kyrkvecka beskriver själva syftet med mötet så här:

• vi vill skapa en mötesplats för dig som:
• känner ett engagemang för kyrkans framtid
• vill utmana och utveckla verksamheten
• känner ett ansvar för kyrkans roll i samhället

Det blir tid för diskussion, inspiration och reflektion. Du är välkommen själv, med församlingens ledningsgrupp, kyrkorådet eller hela arbetslaget. Ta chansen att vara med i ett forum där centrala ämnen för kyrkan diskuteras, analyseras och ställs på sin spets!

Hitta fler möten i den här sammanställningen. Skicka gärna information om fler öppna mötesplatser i Svenska Kyrkan under 2010 till Livet i Svenska Kyrkans redaktör martin.garlov@svenskakyrkan.se