Att se alla som kommer

I förhållande till medlemstal är det försvinnande få – men relativt sett är det storslaget. De flesta kommer eftersom vår gudstjänst är liturgiskt rik. Med rik liturgi följer att det blir visuellt, fler sinnen tas i bruk. Den rika gudstjänsten fungerar som goda skäl för att vara där- samma motivering som andra använder för att slippa komma dit.

Citatet är hämtat från bloggen Stillsam, som skrivs av prästen Lars B Stenström i Örebro. Han är kyrkoherde i en församling som samlar fler till gudstjänst än av som är vanligt i Svenska Kyrkan. Söndagens högmässa i Olaus Petri kyrka väcker känslor. Människor dras hit och en del känner sig inte hemma och är kritiska. Läs hela hans inlägg här, där han konstaterar att de som inte deltar i gudstjänsten ofta är de som har mest invändningar.

Olaus Petri församling är en av de 30 församlingar som ingår i det forskningsprojekt som en annan präst, Fredrik Modéus arbetar med. Ett projekt som ska mynna ut i hans doktorsavhandling. Redan har han gett ut boken Längta efter liv. Förra helgen talade Fredrik Modéus på POSK Kyrkodagar i Uppsala. Se och hör honom tala här:

Ett bra ställe att handla böcker till bra priser är Kulturbutiken. Längta efter liv kostar här i skrivande stund endast 177 kr + 19 kr porto.