Biskop Hans-Erik vill ha livsnära gudstjänster

I slutet av förra året talade biskop Hans-Erik Nordin i Strängnäs stift allvarsord med stiftsfullmäktiges ledamöter, då de hade sitt första möte efter kyrkovalet. Han talade om en kris för gudstjänstlivet i stiftets församlingar. Det han sa har gett många reaktioner.

På nätet och i några av lokaltidningarna i stiftet har gudstjänstlivet och biskopens ord debatterats. Nu går han själv in och kommenterar i Södermanlands Nyheter. Han skriver:

Jag välkomnar ett samtal med stiftets församlingar hur vi skall finna lämpliga gestaltningar av gudstjänstlivet, så att vi får än mer levande gudstjänster. Mycket trohet och uppriktigt engagemang finns redan och erfarenheter behöver delas. Därför kommer jag att inom kort påbörja ett samtal kring gudstjänstlivet i stiftets församlingar, där också möjligheter öppnas för försök av olika slag, inom ramen för den grundläggande ordning som alltid bör finnas i en gudstjänst: Samling, Ordet, Måltiden och Sändningen, en grundordning som återfinns genom århundraden i alla de stora historiska kyrkorna.

Biskopen berättar om att det pågår en översyn och omarbetning av de samlade ordningarna för Svenska

Kyrkans gudstjänster i kyrkohandboken. Ett arbete som ska leda fram till nya ordningar 2014.

På POSK Kyrkodagar 23-24 januari talade en av de som nu arbetar med kyrkohandboken, prästen och prästutbildaren Lena Petersson. Se och hör hennes föredrag här på nätet. Gå till Bambuser och POSKs egen avdelning här. Det krävs inget annat än en vanlig och valfri webbläsare för att se och höra.

En bra sammanställning av information om Kyrkohandboksgruppens uppdrag och arbete finns hos POSK. Från den artikeln flera länkar vidare till mer information. En del att läsa direkt på webben, annat att ladda hem som pdf:er.