Ett nytt nätverk för Livet i Svenska Kyrkan

För ett par dagar förgrenade sig bloggen Livet i Svenska Kyrkan i ett försök med ett nätverk på internet. Och det med hjälp av ett gratisverktyg som heter Ning.

Det är den här bloggens redaktör Martin Garlöv som tar sig för att testa intresset och viljan bland aktiva i Svenska Kyrkan att bidra med eget material och finna nya kontakter med andra som vill kyrkan väl och har tagit på sig uppgiften att bygga nytt och bygga vidare.

På nätverksplatsen Livet i Svenska Kyrkan registrerar man sig utan kostnad som medlem och kan lägga upp aktiviteter i en gemensam kalender, dela med sig av länkar, skriva notiser, publicera bilder och videor. Och ta kontakt med varandra för att ställa frågor och bjuda på kunskaper och erfarenheter.

– En förebild för mig är det katolska medienätverket SQPN och en av deras mest drivande krafter prästen
Roderick Vonhogen, säger Martin Garlöv. Jag kommer att behöva en hel del hjälp från medlemmar i vårt nya svenskkyrkliga nätverk innan jag närmar mig vad SQPN och fader Roderick åstadkommit.

Det återstår att se om Livet i Svenska Kyrkans test av Ning kommer att dra till sig medlemmar, eller om samma verktyg kommer att användas av andra grupper inom Svenska Kyrkan som vill få fart på sitt nätverkande.

-Jag tänker på diakonerna med sin webbplats diakoni.nu eller församlingspedagoger som använder Facebook. Och det finns webbplatser för musiker, ekonomer, administratörer och många fler kategorier av medarbetare inom Svenska Kyrkan. Men det är inte så många som på ett enkelt sätt gör att medlemmarna själva kan bidra med innehållet. Och det är ju vad Web 2.0 och sociala medier handlar om.

Några av de webbplatser som Martin talar om finns listade till höger på den här bloggen. Vad borde läggas till? Kontakta martin.garlov@svenskakyrkan.se och berätta vad du saknar.