Måndagssamtal för unga utan bokning

Svenska Kyrkans församlingar i Örebro har ett gemensam Diakonicentrum. Varje måndag från kl 14 och fram till kl. 20 finns det vuxna här som tar emot ungdomar för samtal.

Och Måndagssamtal är det verkligen varje måndag, även om det skulle vara en röd dag i almanackan. Den som vill komma och snacka behöver inte boka tid i förväg, men vill man bestämma innan så går det också. De vuxna som ställer upp som samtalspartners presenterar sig på webben. Måndagssamtal har en grupp på Facebook.

För ett par år sedan genomfördes en undersökning i Örebro om av vad som finns för den som är ung i staden. Den visade att det fanns behov hos unga människor av att gå någonstans för att få samtala. Och det på ett sätt som inte skulle känns svårt och man skulle slippa behöva beställa tid och vänta länge på tid på samtalet. Det var för att möta behovet som Svenska Kyrkan i Örebro startade Måndagssamtal.