Frälsarkransen – en del av församlingslivet

Att gästa en församling i Svenska Kyrkan bekräftar ofta den spridning som som Frälsarkransen fått. Kransar av ljus i kyrkor och kapell. Tavlor med Frälsarkransar i rummet i församlingshemmet där konfirmanderna möts. Frälsarkransar och böcker om Frälsarkransen på bokbord både i kyrkor och församlingshem. Gudstjänster, andakter och studiegrupper med Frälsarkransen som tema. Sångerna om Livet Pärlor blir fler och fler.

Människor möter varandra med ett leende när man ser Frälsarkransar på varandras armar: i församlingshemmet, på jobbet, i skolan, i gallerian, på resa, på café.

Frälsarkransen är skapad av biskop Martin Lönnebo. Den korta beskrivningen av Frälsarkransen har Svenska Kyrkans förlag Verbum på sin webbplats.

I Sunnerstakyrkan i södra Uppsala finns en Pärleport, en furudörr med en stor målad Frälsarkrans och på sidorna små krokar där konfirmandernas Frälsarkransar hänger. I GA-kyrkan i Sundsvall hänger Frälsarkransarna i ett fint glasskåp framme till vänster i kyrkan.

På pilgrimsleden mellan Gamla Uppsala kyrka och Domkyrkan i Uppsala finns den största av alla Frälsarkransar. Det är en ring i sten av 9 stora naturstenar med pärlorna från Frälsarkransen på toppen. Till platsen kommer både grupper som enskilda vandrare. Befriad plats är som en friluftskyrka, öppen dygnet runt och som välkomnar alla.

För tio år sedan talade biskop Martin till en norsk publik. I Norge kallas Livets Pärlor för Kristuskransen. Så gör den också i Danmark. På Facebook finns en svensk grupp om Frälsarkransen med fler än 150 medlemmar.

Lunds stiftsgård Åkerberg erbjuder gästerna att låna en Frälsarkrans och med stöd av ett enkelt andaktsblad göra sin egen korta pilgrimsvandring på och omkring gården. Andaktsbladet som pdf
En annan andakt med Frälsarkransen finns på Verbums webbplats.

Det finns flera böcker av biskop Martin Lönnebo och andra författare om Frälsarkransen. På Svenska Kyrkans Idétorg Barn finns en artikel om boken Spegeln med inriktning på Frälsarkransen för yngre barn.
En text om pärlorna finns på Linköpings domkyrkas webbplats.

En Frälsarkrans kostar när den här artikeln skriv 40 kr + 19 kr frakt hos Kulturbutiken. Grundboken av biskop Martin 96 kr och boken Livet Pärlor med en Frälsarkrans 89 kr.

Frälsarkransen betyder mycket för många människors andliga liv och för det andliga livet i församlingen. Det finns många sätt att använda Frälsarkransen. Det finns en och annan som samlat pärlor och gjort sina egna kransar. Frälsarkransen väcker skaparlust att skriva böner, sånger, berättelser, svarva och smida ljusstakar, göra i ordning andaktsplatser och mycket mer.

Skriv en kommentar till den här artikeln, sänd en bild eller en text till martin.garlov@svenskakyrkan.se och berätta mer om Frälsarkransens betydelse för dig och för livet i Svenska Kyrkan.