Livsfrågor möter kyrkans konstskatter i projektet Himlen är nära

Sveriges kyrkor och deras föremål bär på många på berättelser. Så är det både i mycket gamla kyrkor och i nyare kyrkorum med sin arkitektur och konst. De flesta kyrkorna förvaltas av Svenska Kyrkans församlingar.

I kyrkorna finns föremålen som bär minnet av viktiga delar av människors liv, många gånger samlade under hundratals år. De finns där och är välkända och älskade.

Uppsala domkyrkoförsamling har tillsammans med Uppsala stift och det nationella kyrkokansliet startat ett projekt där kyrkornas kulturskatterna med ett nytt sätt att göra utställningar får möta människors existentiella frågor. Ett syfte med projektet är att ta vara på ett utbrett intresse för historia och grupper av människor som annars för sällan kommer till kyrkan få uppleva kyrkokonsten.
Vi skulle vilja lyfta fram föremålens berättelser, skriver projektledningen i sin programförklaring. Och den vill man göra med en ny slags utställningar, där besökarna får möta kulturarv, konst, historiens skiftningar och hur man genom alla tider har sökt nya sätt att berätta om Guds och människans gemensamma historia. En första utställning är tänkt att vara placerad i Uppsala domkyrka med föremål i första hand från Uppsala stift.

Projektet Himlen är nära har en egen webbplats

Ett tidigare nationellt projekt 2000 hade en liknande inriktning som det som startat i Uppsala nu. Projektet Öppen kyrka jobbade för att fler kyrkor skulle få bättre öppettider, för det korta, enkla besöket men också för besök som fördjupar ett teologiskt och ett kulturhistoriskt intresse.

Svenska Kyrkans projekt ”Himlen är nära” hämtar inspiration från en spansk satsning på kyrkokonst, med utställningar i flera kyrkor längs den kända franska pilgrimsleden till Santiago de Compostella.

Liksom i Spanien är det meningen att ”Himlen är här” ska ta fram ett koncept som kan användas i flera kyrkor, runt om i Sverige. Den första version av utställningen kommer att visas i Uppsala domkyrka.