Lent heter fasta på engelska. Visst låter det mjukare och lättare?

Idag är det Askonsdag, Med denna dag markeras i kyrkoåret inledningen på den kristna fastetiden fram till påsknattens mässa. I hela Svenska kyrkan, i församlingar firas Askonsdagen, om än på lite olika sätt.

På flera håll har man tidigare idag bränt palmkorsen som gudstjänstdeltagarna viftade med under Hosianna-sånger vid förra årets Palmsöndag. Med sotet har många nu ikväll i askonsdagens mässa tagit emot korsets tecken på sina pannor.

Fastetid är en tid för att avstå, för att leva livet med andra prioriteringar och andra perspektiv. Ida och Magnus Myrberg är medlemmar i Uppsala Domkyrkoförsamling. För Dagens Nyheters reporter har de öppnat sitt hem och berättar om hur de låter fastetiden sätta spår i deras liv under de kommande sju veckorna.

Tillägg: En internationell Facebook-grupp föreslår en fasta där grejen är att börja göra bra saker

Använd gärna kommentarfältet för att berätta om hur din församling firade Askonsdag idag och vad som händer hos er i fastetiden.

Använd gärna kommentarfältet för att berätta något om hur du själv väljer att fasta. Vad kan du dela med dig av som uppmuntrar och ger andra kraft att göra något av sin fasta i år?

Välkommen att ansluta dig till Nätverket Livet i Svenska Kyrkan. Här kan du dela med dig med fler kommentarer, blogga, diskutera, skriva texter, ladda upp bilder och videor.