Biskop Martin fyller 80 år på lördag. Frälsarkransen firas hela året 2010

Frälsarkransens skapare biskop Martin Lönnebo fyller 80 år på lördag 27 februari. Svenska Kyrkans förlag Verbum berättar att man redan förra året bestämde sig för att fira det på något sätt. Det låg förstås inte långt borta att koppla 80-års firandet till biskop Martins skapelse Frälsarkransen.

För att ge tillbaka till alla som använder Frälsarkransen för sig själva och tillsammans med andra bestämde sig Verbum för göra hela 2010 till en enda lång födelsedagsfest för Frälsarkransen. Och för biskop Martin, kan man tänka.

Närmast ordnar Verbum en kväll i sällskap av biskop Martin Lönnebo och prästen och musikern Leif Nahnfeldt torsdag 18 mars 2010 i förlagets hus på Kungsholmen i Stockholm. Anmäl dig på direkten. Det är gratis och många har redan sagt att de vill vara med.

Den här kvällen presenteras biskopens senaste bok Hjärtats nycklar. Tolv nyckar ryms i boken. Den första omedelbara nyckeln, leendet, bejakandets dygd, till den sista, den lockande gryningen, unio mystica. Leif Nahnfeldt kommer att spela stycken ur den mässan han skrivit, Runt Frälsarkransen.

Den 10 mars intervjuas biskop Martin  av förläggaren Lars Hillås i Immanuelskyrkan i Stockholm.
Den 26 mars gästar biskop Martin stiftgården Vårdnäs för att också där tala om den nya boken Hjärtats Nycklar.
24-27 maj 2010 leder biskop Martin en retreat med temat Hjärtats nycklar på Sankt Davidsgården i Rättvik.