Hela kapellet flyttades från Lötmossen till Vänerns strand

För sex år sedan skänkte metodisförsamlingen i Åtorp sitt mer än hundra år gamla kapell till Svenska Kyrkan i Kristinehamn, Och församlingen i Kristinehamn startade Projekt David. Hela kapellet plockades ned bit för bit för att byggas upp på sin nya plats. En skarp övning i frivillighet, som diakonen Pelle Svedberg beskriver det.

Överenskommelsen mellan församlingen och den kyrkliga samfälligheten var att projektet skulle finansieras med insamlade pengar, sponsring och volontärernas oavlönade arbete.

Projekt David skulle bygga upp ett hus åt Herren där himmel och jord möts vid Väners strand. Här intill ligger redan Kristinehamns sommarhem med Café Pärlan i det område som kristinehamnarna kallar Picassoområdet. För här står den världsberömda statyn skapad av Pablo Picasso.

Projektet organiserade sig som en ideell förening. Den har nu upp emot 200 medlemmar. Projektet stöds av kyrkoarkitekten Jerk Alton och han har ritat kapellets nya insida. Konstnären Bengt Olsson i Paris vill bidra med målningar.

NWT skriver om projekt David. Mer än en halv miljon kronor ska föreningen få ihop, innan det är klappat och klart. Kapellet finns med på Kyrkkartan.

Har du varit med om ett liknande projekt i din församling, där frivilliga krafter är det centrala? Berätta gärna om det här på Livet i Svenska Kyrkan. Skriv en kommentar eller mejla till redaktören Martin Garlöv.