Församlingar kommunicerar med hjälp av Facebook

Många av Svenska Kyrkans församlingar har webbplatser. Med Facebook får de här sajterna ett komplement som förbättrar kontakten med församlingsmedlemmarna. Få församlingar har webbplatser där medlemmarna kan bidra och synas. I sociala medier som Facebook är det annorlunda. Och här vet de flesta användare att själva grejen är att man själv delar med sig för att det ska hända något.

Det är roligt, lärorikt och tankeväckande att följa församlingar på Facebook. Jag har gått med i de grupper jag hittat. Och hela tiden dyker det upp nya.

En del är mer aktiva än andra och de är förstås de mest spännande. Här skriver många, här blir jag inbjuden till evenemang. Här finns bilder från församlingslivet.

I Facebook finns grupper och så finns det Fan Pages. För församlingar passar Fan Page bäst. Om din församling inte har någon Facebook-grupp ännu, starta en Fan page direkt. Och du som har en grupp tycker jag ska byta till Fan Page. Och de församlingar som ”låtsas” vara personer på Facebook har anledning att gå över till Fan Page på direkten.

En Fan Page kan  man göra mera med än en grupp. Titta in på en Fan Page och se skillnaden.

Och bakom kulisserna kan den som den eller de som administrerar sidan göra mer och få användbar statistik om medlemmarna som är anslutna.

Att vara närvarande på Facebook är ett åtagande för församlingen som det gäller att ta på allvar. Det behöver  därför inte vara betungande. Snarare tvärtom. Flera medarbetare kan dela på jobbet. Mer information når sina rätta mottagare. Det sänker kostnaderna för information. Kontakterna med församlingsmedlemmarna blir bättre.

Här några församlingar som använder Facebook

Nikolai församling i Örebro
Svenska Kyrkan i Oslo
Badelunda församling i Västerås
Arbogabygdens församling
Katarina församling i Stockholm
Önsta församling i Västerås
Nacka församling utanför Stockholm
Kungsholms församling i Stockholm

Skriv in fler som kommentar till den här bloggposten. Och berätta vad du tycker är bra med Facebook.