Vilka tycker du är de mesta förnyarna i Svenska Kyrkan?

Teologi är en vetenskap. Teologi kan få vara ett ord som används i en vidare betydelse, på ett mer mångtydigt sätt. Då blir samtal och reflektion om kristen tro, om kyrkans tro, om människors tro också teologi.

För några veckor sedan samlades fler än tusen teologer – i den vidare betydelsen – till Teologifestivalen i Uppsala. Här blev teologi en skapande verksamhet där många var delaktiga. Till detta stora kyrkomöter knyter Svenska Kyrkans Tidning an när man tillsammans med Visby Domkyrkoförsamling och Gotlands Kyrkvecka instiftar priset Årets förnyare i Svenka Kyrkan.

Alla får vara med och nominera. Senast 1 maj 2010 ska nomineringarna nå Svenska Kyrkans Tidnings redaktion på adressen aretsfornyare@kyrkastidning.se

Prisutdelning blir det på Gotlands Kyrkvecka första helgen i juli. Sen kommer priset Årets förnyare i Svenska Kyrkan att delas ut varje år till en person eller grupp som verkat för en gränsöverskridande och framåtvänd kyrka. Med priset vill instiftarna lyfta fram teologi och kyrkoliv som inspirerar andra och gjuter nytt hopp i Svenska kyrkan.

Vilken grupp av människor i Svenska Kyrkan eller vilken person vill du nominera?